کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک چیست؟

کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک

کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک چیست؟ چرا باید در صنعت الکترونیک از اتاق تمیز استفاده کنیم؟ در کدام قسمت از بخش‌های الکترونیک به اتاق تمیز نیاز داریم؟ اینها سؤالات پرتکراری هستند که معمولا فعالان حوزه الکترونیک با آن‌ها مواجه می‌شوند و برای رسیدن به اهداف خود به دنبال جواب دقیقی برای آن‌ها می‌گردند.

اتاق تمیز به دلیل قابلیت‌هایی که دارد، شرایط بسیار خوبی را برای محیط‌های مختلف از جمله کارگاه‌های حوزه الکترونیک فراهم می‌کند تا کیفیت کار را بالا ببرند و از ایجاد ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. به‌طورکلی اتاق تمیز برای ایزوله کردن محیط موردنظر و تمیزی هوای آن استفاده می‌شود، اما این کاربرد مهم، مزایای دیگری را در حوزه الکترونیک به همراه خواهد داشت.

در ادامه این مطلب قصد داریم کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک را به‌صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم و به شما بگوییم که این اتاق چه مزایای مهمی به همراه دارد. همچنین در نهایت اطلاعات دقیقی درباره فاکتورهای کلین روم در الکترونیک به شما می‌دهیم و بهترین شرکت برای طراحی اتاق تمیز را معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد اتاق تمیز را نیز مطالعه کنید.

۵ کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک

اتاق تمیز به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که فضای اتاق را از هرگونه آلاینده و گردوغبار پاک کند و شرایط ایده‌آل را برای فعالیت حوزه‌های مختلف فراهم کند. ازآنجایی‌که حوزه الکترونیک در بسیاری از مواقع به چنین فضایی برای تولید محصولات مختلف نیاز دارد، باید تمام مراکز این حوزه به اتاق تمیز مجهز شوند.

در واقع می‌توان گفت که کاربردهای مهم و اساسی اتاق تمیز برای صنعت الکترونیک، افراد را وادار می‌کند تا برای طراحی و ساخت این اتاق اقدام کنند. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای اتاق تمیز در الکترونیک هستند.

 

5 کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک

 

جلوگیری از آتش‌سوزی و تأمین امنیت وسایل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها مزیت اتاق تمیز، جلوگیری از ورود گردوخاک و آلاینده‌های موجود در هوا است، اما باید بدانید که این افراد در اشتباه بزرگی به سر می‌برند. یکی از مزیت‌ها و قابلیت‌های اتاق تمیز این است که دمای محیط را به‌خوبی کنترل می‌کند و به‌خوبی از نوسان دما جلوگیری خواهد کرد.

اتاق تمیز با استفاده از سیستم هیدرو کولرها دمای اتاق را خنک می‌کند و بدون مشکل خاصی تعادل را در بین هوای گرم و سرد برقرار می‌کند. همچنین در اتاق تمیز یا کلین روم  از هواساز استفاده می‌شود تا با اتصال به چیلر و دستگاه‌های گرمایشی، کنترل دمای محیط را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

ازآنجایی‌که در اتاق‌های الکترونیک در اثر گرمای زیاد امکان اتصال کوتاه و آتش‌سوزی بالا می‌رود، در صورت استفاده از اتاق تمیز این خطر را از بین می‌برید.

افزایش طول عمر قطعات الکترونیکی

همان‌طور که گفتیم، یکی از ویژگی‌های اتاق تمیز، پاک‌کردن محیط از هرگونه گردوخاک و آلاینده‌های موجود در هوا است. در مکان‌هایی که محصولات الکترونیکی تولید می‌شود، باید توجه ویژه‌ای به میزان گردوخاک محیط داشته باشند. هرچه میزان گردوخاک محیط بیشتر باشد، قطعاً وسایل و محصولات الکترونیکی در زمان کمتری آن را به خود جذب می‌کنند.

همان‌طور که می‍‌دانید، گردوخاک یک عامل مضر برای قطعات الکترونیکی است، بنابراین نشستن گردوخاک روی آن‌ها باعث می‌شود که کیفیت و طول عمر پایینی داشته باشند. تنها روشی که می‌توانید به کمک آن سلامت و طول عمر قطعات الکترونیکی را تضمین کنید، استفاده از قابلیت‌های اتاق تمیز است.

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی

از کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک؛ جلوگیری از داغ‌شدن دستگاه‌ها

کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک شامل حفاظت از دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف هم می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، در محیط‌هایی که محصولات و قطعات الکترونیکی تولید می‌شود، دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف برای ساعت‌های متوالی کار می‌کنند. هنگامی که دمای این دستگاه‌ها در اثر فعالیت بیشتر شود، مصرف انرژی آن‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است به آن‌ها آسیب وارد شود.

ازآنجایی‌که اتاق تمیز کنترل دمای محیط را به‌خوبی انجام می‌دهد و سیستم‌های آن توانایی خنک‌کردن بخش‌های مختلف را دارند، هیچ‌کدام از دستگاه‌ها و تجهیزات با افزایش دما مواجه نمی‌شوند و مصرف انرژی آن‌ها در حالت عادی باقی خواهد ماند.

جلوگیری از افت کارایی دستگاه‌ها

افزایش آلاینده‌های داخل هوا و افزایش دما باعث می‌شود که شرایط برای تولید قطعات الکترونیکی سخت‌تر شود و کارایی دستگاه‌ها پایین بیاید. هنگامی که طراحی اتاق تمیز به‌صورت اصولی انجام بگیرد، تمام این عوامل آسیب‌زا از بین می‌روند و هیچ خطری کارایی دستگاه‌ها و قطعات مختلف الکترونیکی را تهدید نمی‌کند.

کاهش رطوبت اتاق از دیگر کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک

افزایش میزان رطوبت خطرات زیادی را برای دستگاه‌های الکترونیکی به همراه دارد، به همین دلیل برای حفاظت از تمام بخش‌های این صنعت، باید اتاق تمیز را در بهترین حالت طراحی کنید. کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک و کاهش رطوبت به‌وسیله سیستم‌های پیشرفته خود، می‌تواند شما را در انجام این امر مهم کمک کند.

 

کاهش رطوبت اتاق از دیگر کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک

 

فاکتورهای مهم اتاق تمیز در صنایع الکترونیک

همان‌طور که مشاهده کردید، عوامل مختلفی مانند نوسان دما، رطوبت و… تأثیر زیادی در حوزه الکترونیک دارند. هریک از این فاکتورهای مهم اندازه استانداردی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • تغییرات دما: در بازه منفی ۱ الی مثبت ۱ درجه سانتی‌گراد
  • تغییرات رطوبت نسبی:  بین منفی ۲ تا مثبت ۲ درصد
  • وجود ذرات: حداکثر تا یک‌دهم میکرون در هر فوت مکعب
  • وجود ذرات مایع: حداکثر تا یک‌دهم میکرون در فوت مکعب
  • وجود ذرات جامد: حداکثر تا یک‌دهم میکرون در فوت مکعب

بیشتر بخوانید | مشکلات اتاق تمیز

بهترین شرکت برای طراحی اتاق تمیز

کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک باعث می‌شود که افراد زیادی برای طراحی و خرید تجهیزات مختلف آن اقدام کنند. نکته بسیار مهمی که باید در این مسیر به آن توجه کنید، طراحی اتاق تمیز و خرید تجهیزات آن از طریق بهترین و معتبرترین شرکت است، امروزه شرکت‌های مختلفی در این حوزه شروع به فعالیت کرده‌اند که شرکت اکیاس یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید.

شرکت اکیاس به کمک مهندسان حرفه‌ای خود و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا، اتاق تمیز را بر اساس نیاز شما طراحی می‌کند و تجهیزات آن را با بالاترین کیفیت ارائه خواهد کرد. برای طراحی اتاق تمیز بر اساس محیط موردنظر شما و بهره‌مندی از تخصص افراد حرفه‌ای، کافی است با مشاوران ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک کدام است؟

جلوگیری از آتش‌سوزی، بالابردن طول عمر قطعات، جلوگیری از داغ‌شدن دستگاه‌ها، جلوگیری از کاهش کارایی دستگاه‌ها و کنترل رطوبت مهم‌ترین کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک هستند.

اتاق تمیز چگونه باعث افزایش امنیت قطعات الکترونیکی می‌شود؟

جلوگیری از ورود گردوخاک و آلاینده‌ها، تنظیم دمای محیط و تنظیم رطوبت مهم‌ترین ویژگی‌های اتاق تمیز هستند که امنیت دستگاه‌ها را تأمین می‌کنند.

آیا در اتاق تمیز طول عمر قطعات الکترونیکی افزایش پیدا می‌کند؟

بله نبود ذرات گردوخاک و جلوگیری از افزایش دما و مصرف انرژی دستگاه‌ها باعث می‌شود که طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا