سیستم‌ های اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک

سیستم‌ های اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک

اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک ،یکی از سیستم‌ هایی که در حال‌ حاضر توانسته توجه اکثر افراد در صنایع مختلف را به خود جلب کند، اتاق تمیز است. شاید خیلی از افراد نام این اتاق را حتی یک‌ بار هم نشنیده باشند. باید بگوییم این مساله کاملاً عادی است. چون افرادی با این سیستم آشنایی دارند که در کارخانه‌ های پیشرفته و مراکز درمانی مختلف مشغول به کار هستند.

شاید این سوال مطرح شود که در این اتاق چه اتفاقی می‌افتد؟ انجام آزمایشات مختلف، تولید مواد شیمیایی و دارویی باید در فضایی کاملاً ایمن و به‌ دور از آلودگی صورت بگیرد. سیستم‌های اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک نیز همین قابلیت را ایجاد کرده چون وجود آلودگی می‌توانند الکترونیک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه با اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک بیشتر آشناخواهیم شد.

بیشتر بخوانید | ولیدیشن اتاق تمیز

آیا ایمنی اتاق تمرین فقط تحت تاثیر تجهیزات موجود در آن تأمین می‌شود؟

باید بگوییم خیر کارکنان پیش‌ از ورود به اتاق تمیز توسط یک سیستم به نام دوش هوا به‌طور کامل استریل شده و باید در رختکن لباس‌های خود را به‌طور کامل تعویض کنند. پس کسانی که در بخش‌های مختلف شغلی در این سیستم مشغول به کار هستم باید تمامی نکات و موارد لازم را بدانند. در غیر این صورت کار آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

در ادامه مقاله قصد داریم در رابطه با سیستم‌های اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک و دیگر صنایع کارآمد یکسری توضیحات تکمیلی را ارائه دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها مقاله همراه ما باشید.

برای مشاهده و خرید تجهیزات اتاق تمیز کلیک کنید.

بررسی جریان جریان هوا در سیستم‌های اتاق تمیز در صنایع الکترونیک

در این اتاق به‌علت حساسیت بالا دما رطوبت جریان هوا و میزان فشار هم باید به‌طور کاملاً تخصصی شده تخصصی بررسی و کنترل شود درغیراین‌صورت روند کار با مشکل مواجه شده و گاهی سبب نابودی و مختل شدن به‌طورکلی آزمایش انجام‌شده می‌شود و از کسانی که جزو کارکنان اتاق تمیز هستند باید پیش‌از هر اقدامی در وهله اول تمام نکات و قوانین را درک کرده و به آن عمل کند در غیر این صورت مشکلات جبران‌ناپذیری به بار می‌آید. در این قسمت برای آشنایی هرچه بیشتر شما، جریان هوا در سیستم‌های اتاق تمیز در صنایع الکترونیک را به چالش می‌کشیم.

 

جریان هوا در سیستم‌های اتاق تمیز در صنایع الکترونیک

 

پیش از این‌ که جریان هوا را طبقه‌بندی کنیم، خالی از لطف نیست که این نکات را نیز بیان کنیم. اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک به سه دلیل کاربرد دارد.
• جلوگیری از کمتر شدن کارایی دستگاه راک مخابراتی و سایر تجهیزات به‌علت نشستن پارتیکل
• وجود ذرات سبب داغ شدن دستگاه‌ها درنتیجه مصرف بیش‌ازحد انرژی می‌شود.
• گرم شدن محیط سبب وجود ذرات بر روی چیپست شده در نهایت دمای محیط به حد زیادی بالا می رود.

بیشتر بخوانید | تست شمارش ذره اتاق تمیز 

جریان تک جهت از بالا به پایین یا یک سو

در اتاق تمیز صنایع الکترونیک، سرورها از سمت بالا به سمت پائین قرار گرفته و هوای گرم از کف اتاق به سمت بالا مکیده شده و به مرور هوای اتاق خنک می‌شود.

جریان تک جهت از بالا به دیوارها یا یک ‌سو

در این نوع اتاق تمیز هوای خنک فیلتر شده به اندازه‌ ی قطر سه دهم میکرون از سمت بالا به پایین وارد اتاق شده و از دیوارها مکیده می‌شود. این اتاق تمیز تنها در مکان‌ هایی کاربرد دارد که فاقد سقف کاذب باشند.

جریان یک‌سو یا همان تک جهت از کف به دیوار

با توجه به نوع این جریان قطعا متوجه شده ‌اید جریان هوا در اتاق ‌های سرد فیلتر شده تنها تا سه دهم میکرون از کف اتاق وارد می‌شود. درنهایت هوای گرم از دیوارها خارج‌شده و این جریان مدام ادامه دارد تا دمای اتاق تنظیم و برای اجرای آزمایشات مناسب شود. استفاده از این نوع جریان در اتاق ‌هایی پیشنهاد می‌شود که در قسمت سقف فضایی برای خارج شدن گرما نداشته باشند.

در اینجا بخوانید: استانداردهای اتاق تمیز چیست؟

کلام آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به بررسی سیستم‌های اتاق تمیز و  اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک پرداختیم و یک سری نکات تکمیلی را برای شما دوستان مطرح کردیم. این نکات می‌تواند شما را در زمینه انتخاب اتاق تمیز برای صنایع الکترونیک به‌خوبی راهنمایی کند. اما اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده یا محصولات کارآمد را برای اتاق تمیز در بخش‌های مختلف خریداری کنید، به شما توصیه می‌کنیم با کارشناسان ما در اکیاس گروپ در ارتباط باشید. چون این افراد می‌توانند به‌ خوبی اطلاعات دقیق و درستی را به شما عرضه کنند.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا