اصول نصب و اجرای اتاق تمیز

اصول نصب و اجرای اتاق تمیز یا کلین روم

اصول نصب اتاق تمیز و اجرای کلین روم را باید با تجهیزاتی مجهز در نظر گرفت و البته دستورالعمل و قوانین ریز و درشتی را از یاد نبرد. به کار گیری دانش افراد متخصص و ماهر را در این بین نباید نادیده گرفت. به همین دلیل، توصیه ما به شما این است که لطفاً با تیم متخصص ما در این مجموعه ابتدا مشورتی داشته باشید تا هرآنچه لازم است را به صورت واضح مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

استاندارد مورد نیاز برای طبقه بندی تعداد ذرات هوایی

اصول نصب و اجرای کلین روم یا همان اتاق تمیز را در ابتدا باید با توجه به استانداردهای آن در نظر بگیرید. به این ترتیب که از استاندارد ISO 14644 در این نوع نصب می توان استفاده کرد. این استاندارد به طبقه بندی تعداد ذرات هوایی در هر متر مکعب می پردازد.

اصول نصب اتاق تمیز

بدون هیچ اغراقی سازمان بین المللی استاندارد، استاندارد ISO را یکی از اصلی ترین فرایندها برای اجرای کلین روم ارزیابی می کند. همانطور که می دانید در فضایی که آلودگی ها تحت کنترل قرار می گیرند، اتاق تمیز گفته می شود، به همین دلیل، رعایت یک سری اصول را نباید نادیده گرفت.

در اینجا بخوانید: بررسی صفر تا صد طراحی اتاق تمیز

کفپوش مناسب

جریانی که در اتاق تمیز رو به پایین است را باید عامل اصلی برای ایجاد آلودگی و آلایندگی های گوناگون در نظر گرفت. به همین دلیل، باید انتخاب یک کفپوش مناسب موضوع کمی نیست که نتوان در اصول نصب و اجرای کلین روم به آن بی توجه بود. برای انتخاب کفپوشی مناسب عمدتاً از استاندارد GMP هم نباید غافل شد که این استاندارد می تواند کفپوش را علاوه بر شستشوی آسان، در برابر حلال ها و مواد شیمیایی بسیار مقاوم و بادوام نشان دهد.

به خاطر داشته باشید که برای اجرای اتاق تمیز باید از کفپوش های استفاده گردد که فاقد هرگونه درز و ترک باشند که این چنین صد درصد از تجمع انواع آلودگی و باکتری می توان جلوگیری کرد.

استفاده از تجهیزات مجهز و کامل

می توان گفت کاربرد کلین روم باعث شده است که اصول نصب و اجرای کلین روم این چنین مورد توجه قرار گیرد. معمولاً از این اتاق برای تاسیسات میکرو الکترونیک، تهیه بیولوژیک و موارد پزشکی، تحقیقات مواد پیشرفته، تحقیقات مهندسی ژنتیک، مناطق پر خطر و عفونی بیمارستان و… استفاده می کنند.

در اینجا بخوانید: کلین روم شیشه ای چیست؟

به همین دلیل باید فرایندی برنامه ریزی شده و البته با استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب و دقیق را مدنظر قرار داد. انواع تجهیزات استیل و بدون درز و لبه نیز در این اجرا حرفی برای گفتن دارند.

اصول نصب اتاق تمیز

چنانچه تجهیزات به صورت کامل و دقیق مورد کاربرد و استفاده قرار نگیرند، بدون شک امکان ایجاد یک محیط عاری از آلودگی و تمیز را نمیتوان انتظار داشت. ساندویچ پانل های سقف، دیوارهای ثابت و منعطف، پس باکس، هواساز هایژنیک، درب و پنجره های مخصوص، اگزاست فن، صندلی و تلفن مخصوص، ابزار دقیق و فیلترها همچی جزء اجزای اصلی برای اجرای کلین روم به شمار می آیند.

بیشتر بخوانید | ولیدیشن اتاق تمیز

بررسی جزئیات فنی

اصول نصب و اجرای کلین روم به این طریق است که باید کلیه مراحل از ابتدا تا پایان طبق اصول و دستورالعمل های ریز و درشتی انجام پذیرد. اگر از یک تیم متخصص و باتجربه در این شرایط استفاده کنید، قطعاً اصول نصب به بهترین شکل ممکن رعایت خواهد شد. بررسی جزئیات فنی را به هیچ عنوان نباید  موضوع کم اهمیتی در نظر گرفت. کوچک ترین کوتاهی در اجرای کلین روم قطعاً به کاهش راندمان و بازدهی نتیجه اجرا ختم خواهد شد. یکی از جزئیات فنی که باید مورد بررسی قرار گیرد، به کار گیری تهویه اتاق تمیز است.

این تهویه با تهویه معمولی متفاوت است و باید بدانید که عرضه هوا را به خوبی پوشش می دهد و همچنین فیلتر هپا و اولپا را با کارایی قابل قبولی به رخ می کشد. در مورد فشار بالای اتاق هم می توان گفت تهویه اتاق تمیز با تهویه معمولی باید موارد گفته شده را مورد بررسی قرار داد.

هزینه اتاق تمیز چقدر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید..!

اصول نصب اتاق تمیز

سخن پایانی

به صورت مختصر ولی مفید به بررسی شرایط اصول نصب و اجرای کلین روم پرداخته ایم. بهتر است بدانید که کلین روم یکی از مهم ترین اتاق هایی است که کاربرد آن سبب شده است، ضرورت استفاده از دانش تیمی ماهر و باتجربه این چنین به چشم آید. به هر حال برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصین ما در اکیاس گروپ در تماس باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا