راه های کنترل و کاهش آلودگی کلین روم چیست؟

راه های کنترل و کاهش آلودگی کلین روم چیست؟

در کل بهتر است قبل از راه های کنترل و کاهش آلودگی کلین روم ها، با آن به صورت اختصار آشنا شوید. کلین روم ها با نام دیگری به نام اتاق تمیز هم شناخته شده اند. ساخت کلین روم ها برا یبسته بندی کردن، نوعی فرآیندی می باشد که به طور کامل ضمانت می کند که، محصول شما در یک محیطی کاملا تمیز و ضد عفونی شده بسته بندی شده است.

از کلین روم ها معمولا در کارخانه جات، شیمیایی، پزشکی درمانی، مواد غذایی، داروسازی و مواردهایی دریگر استفاده می کنند. این اتاق ها، از تمام آلایندها، گرد و غبار ها و میکروب ها به داخل اتاق جلوگیری می کند.

در واقع، آلودگی از دسته عواملی می باشد که، به فضا و محیط های تمیز صدمه می زند. به همین خاطر است که، افراد کوشش بسیاری دارند تا، در ساخت و تولید اتاق های تمیز، احتمال آلودگی را به حداقل میزان برسانند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمامی راه های جلوگیری از آلودگی به کلین روم ها آشنا کنیم. در ادامه با راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز

برای این که یک مکانی مانند اتاق تمیز طبقه بندی شود، باید موارد های بسیاری در ساخت و طراحی آن رعایت شود. یکی از مهم ترین اقدامات این است که از یک فیلتر ذرات هوا همراه با راندمان بالا استفاده شود. در واقع تمامی خطر های آلودگی بیرونی باید با رعایت کردن روش های شستشوی دقیق انجام شوند. و یا این که برای افرادی که قصد ورود به داخل اتاق را دارند، از روپوش های مخصوص استفاده کرد.

روش های راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با روش های جلوگیری از آلودگی به کلین روم ها آشنا کنیم. همان طور که در قسمت فوق هم ذکر شد، کم شدن آلودگی ها در این دسته از اتاق های پرکاربرد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. موارد هایی که در جهت کنترل آلودگی در اتاق تمیز ها باید رعایت شود شامل:

  • فیلتر مناسب هوا
  • برخورداری از کفپوش های چسبنده
  • داشتن لباس های کار مناسب
  • استفاده کردن از تجهیزات مخصوص
  • رعایت بهداشت فردای کارکنان در کلین روم
  • استفاده کردن از محصولات پاک کننده مناسب

فیلتر مناسب هوا در داخل اتاق تمیز:

فیلتر هپا جز یکی از مواردهایی می باشد که موجب جلوگیری و کنترل آلودگی کلین روم ها می شود. اصولا در این اتاق های تمیز، از دو فیلتر ULPAو HEPA استفاده می کنند؛ که جز تاثیر گذار ترین و مهم ترین فیلتر های اتاق تمیز محسوب می شوند.

راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز

طراحی و اجرای اتاق تمیز به چه صورت انجام می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کرده و با ما تماس بگیرید.

برخورداری از کفپوش های چسبنده

یکی دیگر از راه های کنترل آلودگی به کلین روم ها، استفاده کردن از کفپوش های چسبنده می باشد. کفپوش های چسبنده اتاق تمیز، در واقع یک نوع پادری می باشد که مختص این اتاق ها طراحی شده است. کف پوش های چسبنده از وارد شدن آلودگی های که توسط  افراد داخل اتاق می شوند جلوگیری می کند.

این کفپوش ها در بخش درب ورودی کلین روم ها قرار می گیرند. پادری های چسبنده در دون نوع مختلف ساخته شده اند که هر کدام مزیت های مختص خود را دارند. کفپوش یکبار مصرف و نیمه دائم نمونه هایی از کفپوش های چسبنده کلین روم ها می باشد.

داشتن لباس کار مناسب

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در مواقع ورود به کلین روم ها باید رعایت کنید، استفاده کردن از لباس های مخصوص می باشد. زیرا رفت و آمد های مکرر کارکنان بدون لباس مخصوص موجب ورود آلودگی ها به داخل اتاق می شوند. بنابراین شما باید قبل از ورود به داخل اتاق به صورت کامل، دست ، پا، مو، دهان و لباس های خود را بپوشانید.

بیشتر بخوانید | لباس اتاق تمیز

برخورداری از تجهیزات مخصوص

یکی دیگر روش های جلوگیری از آلودگی به داخل اتاق تمیز، استفاده کردن از وسایل های مخصوص اتاق می باشد. این تجهیزات اتاق تمیز، قابلیت جذب آلودگی کمتری را به همراه دارند. تجهیزاتی که در اتاق های تمیز وجود دارند نظیر:

  • سد هوا
  • سد کفش
  • دوش هوا
  • رختکن
  • زیرپایی
  • جعبه عبور مخصوص

رعایت بهداشت فردی کارکنان

این مورد هم جز مهم ترین راه های جلوگیری آلودگی در کلین روم ها محسوب می شوند؛ که کارکنان در مواقع ورود به اتاق تمیز بهاشت خود را رعایت کنند. البته یکی از بهترین کارهایی که می توانند انجام دهند، این است که قبل از ورود و خروج دستان خود را کامل بشویند و در مواقع کار از دستکش استفاده کنند. در حالت کلی کارکنان باید، از عملکردهایی نظیر، سرفه، عطسه و موارد دیگر در این مکان جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های درب اتاق تمیز چیست؟

رعایت بهداشت فردی کارکنان در اتاق تمیز

استفاده کردن از محصولات پاک کننده مناسب

معمولا استفاده کردن از محصولات پاک کننده مناسب هم می تواند موجب کاهش ورود آلودگی، به داخل اتاق تمیز شود. محصولاتی که می توانید برای آن ها استفاده کنیدمی تواند مواد های شیمیایی حلال ، غیر یونی و بدون کف باشد، و این که از سیستم پاک کن استفاده کنید که آب کثیف را از آب تمیز جدا می کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا