تست میکروبی اتاق تمیز چگونه انجام می شود؟

تست میکروبی اتاق تمیز چگونه انجام می شود؟

یکی از امکاناتی که با پیشرفت تکنولوژی و به دست متخصصان در اختیار افراد در اماکن مختلف قرارگرفته درحال‌حاضر کلین روم یا همان اتاق تمیز است. شاید این نام برای خیلی از افراد ناآشنا باشد و یک تصور دیگری از این سیستم قدرتمند داشته باشند. برای کسانی که اولین‌بار با این نام مواجه شده‌اند یکسری توضیحات ارائه می‌دهیم تا بتوانند با این مفهوم آشنا شوند. اما قبل از هر چیزی باید بگوییم مهم‌ترین اقدام برای این سیستم پرکاربرد و مهم، تست میکروبی اتاق تمیز است.

بیشتر بخوانید | تست شمارش ذره اتاق تمیز 

تست میکروبی اتاق تمیز

این تست باید به‌صورت کاملاً دقیق و اصولی تحت نظر متخصصان صورت بگیرد. چون کوچک‌ترین بی‌دقتی و سهل‌انگاری می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای این سیستم و کارکنان به بار آورد. پس از توضیحات فوق باید بگوییم مکانی بسیار تمیز که به واسطه یکسری دستگاه‌های پیشرفته به‌طور کامل پاک‌سازی شده و رطوبت، سرما، گرما و حتی فشار محیط را تحت کنترل دارد، اتاق تمیز می‌گویند.

بیشتر بخوانید | چیلر هوا خنک

تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی لحظه به لحظه کارآیی و اهمیت این سیستم بیشتر شده و در مکان‌های مختلفی به‌خصوص مراکز درمانی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. به وسیله این سیستم یا به‌اصطلاح در این اتاق یکسری آزمایشات علمی و صنعتی صورت‌گرفته تا متخصصان بتوانند به نتایج خوب و دقیقی دست یابند‌ برای این‌که بتوانید با  مقوله تست میکروبی اتاق تمرین آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تست میکروبی

تست میکروبی اتاق تمیز به چه معناست؟

مسلماً تا به‌ حال نام پایش محیطی که به معنای بررسی میکروب‌های زنده در مناطق مهم بوده را شنیده‌اید. این مناطق حساس که باید به‌طور متداول تست میکروبی در آن‌ها صورت بگیرد، شامل هواکش‌های جریان آرام، ماشین‌های قالب‌گیری، خطوط مونتاژ کیت ها و اتاق های تمیز است.شاید این مسئله باورنکردنی باشد که بزرگ‌ترین منبع اصلی آلاینده‌ها در اتاق تمیز انسان‌ها هستند. چون انسان با رفت‌وآمدهای مختلف قادر است، حدود هزار باکتری و قارچ را در محیط منتشر کند. پس با این منوال باید تست میکروبی اتاق تمیز یا همان کلین روم به‌صورت روتین در زمان‌های مشخص توسط افراد متخصص انجام پذیرد‌.

هواساز چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با هواساز کلیک کنید

کنترل کردن ذرات زنده در تست میکروبی

در تست میکروبی درواقع شناسایی و شمارش باکتری‌، کپک‌ و مخمرها تحت عنوان کنترل ذرات زنده نام گرفته‌ است. یعنی این کنترل نه‌تنها بر روی عوامل بیماری‌زا بلکه بر روی هوا، سطوح برای آلودگی محیط و نظارت بر کارکنان نیز کاربرد دارد. اتاق تمیز طبق برنامه‌ریزی که دارد، با شمارش ارگانیسم‌های زنده به رفع آلودگی‌های احتمالی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌پردازد.

در واقع  این اتاق، دستگاه‌ها و افراد مختلف را برای ورود به مکان‌های حساس ضدعفونی و استریل می‌کند‌. درست است که بالا بودن استانداردهای تست میکروبی اتاق تمیز بسیار مهم بوده، اما نحوه و وسایل بکارگیری برای ساخت آن نیز بسیار اهمیت داشته و باید در بهترین حالت ممکن طراحی و ساخت اتاق تمیز بگیرد. این نکته را نیز در نظر بگیرید در کنار آلاینده‌های زنده عوامل میکروبی مرده نیز می‌توانند به همان میزان به ایجاد مشکل و‌ دردسر  منجر شوند.

تحت هر شرایطی اتاق تمیز  با کارایی و قدرت فوق‌ العاده خود می‌تواند محیط را از عوامل میکروبی زنده و مرده پاک‌سازی کند. این نکته را نیز در نظر بگیرید در کنار آلاینده‌های زنده عوامل میکروبی مرده نیز می‌توانند به همان میزان به ایجاد مشکل و‌ دردسر  منجر شوند. تحت هر شرایطی اتاق تمیز  با کارایی و قدرت فوق‌العاده خود می‌تواند محیط را از عوامل میکروبی زنده و مرده پاک‌سازی کند.

تست میکروبی

آزمایش های تست میکروبی چه نقش و جایگاهی دارند؟!

تأمین و تضمین ایمنی بیماران، بالا بردن اثرات دارویی، جلوگیری از آلودگی و پاک‌سازی محیط از میکروب‌ها همگی از وظایف تست میکروبی بوده که بسیار نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما این نکته در نظر بگیرید که آزمایش‌های میکروبیولوژی به‌تنهایی قادر به پاک کردن آلودگی‌های میکروبی نیستند، بلکه تا حد زیادی آلودگی‌ها را کاهش می‌دهند. با در نظر گرفتن نکات فوق به این نتیجه می‌رسیم که تست میکروبی اتاق تمیز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این کار حساس باید توسط میکروبیولوژیست های حرفه‌ای صورت بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کافی در رابطه با اهمیت و جایگاه تست میکروبی اتاق تمیز برای شما عزیزان بیان شد. در واقع این سیستم قدرتمند، یعنی کلین روم این شرایط را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد تا بتوانند به بهترین نحوه به استریل کردن اجزا و وسایل برای جلوگیری از بروز مشکلات بپردازند. برای خریداری محصولات موردنیاز اتاق تمیز بهترین انتخاب سایت اکیاس گروپ است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا