منظور از رختکن اتاق تمیز چیست؟

رختکن در اتاق تمیز چگونه است؟

همان‌ طور که از نام این واژه بر می‌آید، رختکن یک مکان برای تعویض و نگهداری لباس‌ها است. این‌ مکان در اتاق تمیز اهمیت بسیار زیادی داشته و  به‌ طور کلی با رختکن های مکان‌های دیگر توفیر داشته و متفاوت است.

اهمیت بسزایی رختکن اتاق تمیز دارد به این موضوع برمی‌گردد که کارکنان کلین روم پیش‌ از این‌که به داخل اتاق ورود پیدا کنند، باید از این مکان عبور کرده و لباس‌های مخصوص را بپوشند. در اتاق تمیز، رختکن‌ها نیز اتاق‌هایی مخصوص با قابلیت‌های مختلف هستند که تجهیزات منحصر به‌ فردی در آن‌ها وجود داشته و کسی که وارد این اتاق می‌شود باید نسبت به تمامی قواعد و قوانین این مکان آشنایی داشته باشد.

این رختکن فقط یک مکان به‌ منظور عوض کردن لباس ها نیست. بلکه یک سری اقدامات ضدعفونی و بهره‌گیری از تجهیزات ایمنی نیز در این مکان صورت می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با رختکن در اتاق تمیز برای شما عزیزان شرح دهیم. پس توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رختکن در اتاق تمیز چگونه است؟

وجود رختکن در اتاق تمیز چه اهمیتی دارد؟

اتاق تمیز به‌ خودی‌ خود یکی از اتاق‌ها و سیستم‌های بسیار حساس در مراکز مختلف بوده که نبود آلودگی و ذرات معلق در هوا در این مکان اهمیت بسزایی دارد. در این مکان آزمایشات و عملکردهای مختلف علمی، پزشکی و مهندسی بسیار حساس صورت‌ گرفته که وجود کوچک‌ترین میکروب در هنگام اقدامات لازم، روند کار را  مختل کرده و ممکن است سبب متوقف شدن آن شود. پس در نتیجه ورود به کلین روم باید به‌صورت کاملاً بهداشتی و اصولی صورت بگیرد.

در اینجا بخوانید: اتاق تمیز بیمارستان چرا اهمیت بیشتری دارند؟

برای همین به‌منظور جلوگیری از ورود میکروب‌ها و عوامل بیماری‌ زا کارکنان باید در ابتدا در رختکن لباس‌های مخصوص بر تن و با استفاده از تجهیزات لازم و پس‌از گذشتن از دوش هوا وارد اتاق تمیز شوند. به‌جرات می‌توان گفت از مهم‌ترین بخش‌های کلین روم، همین رختکن بوده که از نظر فیزیکی از فضای داخلی اتاق تمیز مجزا شده‌است.

درحال‌حاضر تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای راه‌اندازی رختکن در اتاق تمیز در کارخانه‌ها و شرکت‌های معتبر توسط افراد متخصص تولید شده و به همین منوال برحسب اهمیت این رختکن، باید تجهیزات باکیفیت و استانداردی بر اساس آخرین متدهای تکنولوژی برای این مکان به کار گرفته شود.

اهمیت این مکان به این‌ موضوع برمی‌گردد که تمامی کارکنان در کلین روم باید لباس‌های کاملاً بهداشتی و ضد عفونی شده را پوشیده و وارد اتاق تمیز شوند. این رختکن نیز از لباس‌ها به‌ خوبی در برابر عوامل بیماری‌زا مراقبت کرده و شرایط بهداشتی تمام تجهیزات را پیش‌ از ورود به اتاق تمیز تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید | چه صنایعی به اتاق تمیز نیاز دارد؟

بررسی خصوصیات و ویژگی‌ های رختکن در اتاق تمیز

اگر شما جز آن دسته کسانی هستید که قصد دارید به راه‌ اندازی یک آزمایشگاه پیشرفته با تمامی امکانات و تجهیزات بپردازید، باید حتما وجود رختکن کلین روم و دیگر مکان‌های بهداشتی مورد نیاز را لحاظ کنید. حالا این سوال برای شما پیش می‌آید که یک رختکن در اتاق تمیز باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ باید بگوییم که از مهم‌ترین خصوصیاتی که رختکن اتاق تمیز باید داشته باشد، وجود سیستم‌های تهویه قدرتمند با وجود فیلترهای کارآمد و کاربردی است.

در این سیستم‌های تهویه یک سری فیلترهای هوا با قابلیت‌های منحصر به‌ فرد تعبیه‌شده که قادر هستند، هوا را تصفیه کرده و شرایط ایده‌آلی را برای تعویض لباس کارکنان فراهم کنند. همچنین این نکته مهم را در زمان اعمال تهویه در رختکن در نظر بگیرید که این تهویه باید به‌ صورت کاملاً مجزا از کل سیستم‌های تهویه کلین روم بوده و تصفیه هوا در این مکان باید به‌ طور کاملاً مستقل صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید | اتاق توزین

هزینه مورد نیاز برای طراحی و ساخت رختکن اتاق تمیز

برای طراحی و ساخت هر سیستم پرداخت هزینه و اقداماتی لازم است که شخص باید بهای تمامی آن‌ها را بپردازد. اما به‌طور کلی نمی‌توان برای راه‌اندازی رختکن اتاق تمیز یک‌ذقیمت واحد در نظر گرفت. چون هزینه‌های این اتاق به نوع و کیفیت تجهیزات مورد نیاز در آن بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر شخص از تجهیزات بسیار با کیفیت و با برندهای کاملاً معتبر خریداری کند، قطعا هزینه بسیار زیادی برای او به همراه داشته، در مقابل شخصی که از تجهیزات درجه دو استفاده کند، هزینه کمتری را می‌پردازد.

هواساز هایژنیک بیشتربخوانید

کلام آخر

همان‌ طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به بررسی یک سری نکات لازم در رابطه با رختکن در اتاق تمیز پرداختیم. اگر شما جزو افرادی هستید که می‌خواهید برای کلین روم تجهیزات و وسایل مناسب و باکیفیت را خریداری کنید، بدون‌ شک پیشنهاد ما به شما سایت اکیاس گروپ است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا