محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک

محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک

میزان حجم هوادهی هواساز بیمارستانی یا هایژنیک در زمان خرید نکته مهمی است که متناسب با متراژ بیمارستان‌ها باید به آن توجه داشت. بااین‌حال برای محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک فرمول‌های خاصی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته با توجه به پیچیده بودن فرایند محاسبه بهتر است این کار توسط متخصصان مجرب انجام شود.

اهمیت اطلاع از میزان ظرفیت‌ هواساز هایژنیک

استفاده از هواسازهای هایژنیک در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، سالن‌های تولید مواد شیمیایی و دارویی که حتما باید فضایی استریل داشته باشند، یک موضوع ضروری است. بااین‌حال ابعاد این فضاها با یکدیگر متفاوت هستند و باید دستگاه‌هایی انتخاب شوند که بتوانند با حجم هوادهی مناسب فرایند ضدعفونی کردن فضا را به‌صورت کامل انجام دهند.

از سوی دیگر هواساز‌های بیمارستانی در تامین هوای تازه، تولید فشار مثبت، تزریق هوای تمیز به فضا و ایجاد رطوبت مناسب نقش مهمی بر عهده دارد. به همین دلیل با شناخت نکات محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک می‌توان محصول مناسب را برای فضاهای مختلف خریداری کرد.

 

اهمیت اطلاع از میزان ظرفیت‌ هواساز هایژنیک

منظور از محاسبه ظرفیت هوا‌ساز بیمارستانی چیست؟

ظرفیت این هواساز نشان‌دهنده میزان حجم هوادهی دستگاه است که با Cfm  (Cubic feet per minute) نشان داده می‌شود. به عبارت بهتر اگر ظرفیت یک هواساز ۵۰۰۰ Cfm باشد، دستگاه می‌تواند جریان هوا را به اندازه ۵۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه جابه‌جا کند.

محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک یک فرایند تخصصی است که به دانش و دقت بالایی نیاز دارد. چرا که در صورت انتخاب ظرفیت نامناسب هواساز، ضمن افزایش هزینه‌ها، سرمایش و گرمای دستگاه‌ نیز نا متناسب با محیط خواهد بود. به همین دلیل برای دسترسی به میزان دقیق حجم هوادهی این دستگاه‌ها، باید به عوامل موثر و فرمول‌های موجود دقت و بر اساس آن‌ها بهترین نوع محصول را خریداری کرد.

بیشتر بخوانید | هواساز استاندارد

عوامل موثر بر محاسبه‌ ظرفیت‌ هواساز هایژنیک

ظرفیت هواساز هایژنیک متناسب با بار حرارتی و برودتی مکان مورد نظر به دست می‌آید. این ظرفیت به معیارهای متفاوتی بستگی دارد که به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در تعیین ظرفیت‌ این دستگاه تاثیرگذار هستند.

به‌طورکلی مهم‌ترین عوامل موثر در محاسبه ظرفیت این دستگاه عبارت‌اند از:

  • متراژ فضا
  • موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه
  • زاویه تابش نور به دیوارهای مجاور نور آفتاب
  • مساحت پنجره‌های رو به آفتاب جنوبی، غربی و شرقی
  • وجود داشتن سطوح شیشه‌ای در نمای خارجی سازه
  • وجود دستگاه‌های گرمایشی و سیستم روشنایی
  • تعداد ساکنین فضای مورد نظر و میزان تردد آن‌ها
  • کیفیت مصالح و عایق‌ها به‌کاررفته در ساختمان
  • میزان رطوبت محیط
  • ارتفاع محیط از سطح دریا
  • دمای هوای ورودی و برگشتی
  • سرعت انتقال هوا از سطح کویل گرمایشی و سرمایشی
  • افت فشار کویل‌های هواساز

علاوه بر معیارهای نام‌برده‌شده دو عامل مهم دیگر نیز در محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک تاثیرگذار هستند که باید به‌صورت جداگانه بررسی شوند. این دو عامل بیشترین تاثیر را در میزان حجم هوادهی دستگاه بر عهده دارند که در ادامه به بررسی این دو عامل می‌پردازیم.

 

عوامل موثر بر محاسبه‌ ظرفیت‌ هواساز هایژنیک

نقش فین‌ها در تخمین ظرفیت‌ هواساز هایژنیک

یکی از ‌مهم‌ترین عوامل موثر در تخمین ظرفیت هواساز هایژنیک، جنس پره یا فین و تعداد آن‌ها در هر اینچ کویل کندانسور دستگاه است. در دستگاه‌های هواساز برای افزایش نرخ انتقال حرارت از کویل‌های گرمایشی و سرمایشی از فین‌ها استفاده می‌شود که معمولا از جنس مس و آلومینیوم هستند. تعداد فین‌های تعبیه‌شده در هر اینچ از کویل کندانسور در FPI (فین در اینچ) تعیین شده است. عدد فین در اینچ کویل‌های گرمایشی ۸ و در کویل‌های سرمایشی بین ۱۲ تا ۱۴ می‌باشد.

تاثیر فن در محاسبه‌ ظرفیت‌ هواساز بیمارستانی

اصلی‌ترین نقش فن در هواساز انتقال حجم مورد نظر از هوای گرم یا خنک به فضای مورد نظر است. اگر هواسازی انتخاب شود که فن آن با محیط سازگار نباشد، ضمن کاهش عملکرد هواساز توانایی استریلیزه کردن محیط نیز با دستگاه از بین می‌رود. به‌طورکلی فن‌ها در افت فشار فن و سرعت جریان عبوری از سطح کویل‌های گرمایشی و سرمایشی نقش موثری دارند.

شما برای محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک باید در ابتدا از میزان افت فشار در فن هواساز اطلاع کاملی داشته باشید. تخمین این میزان بعد از کانال‌کشی و با استفاده از نقشه کانال‌کشی امکان‌پذیر است. به همین دلیل باید توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.

محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک

برای برآورد ظرفیت‌ هواسازهای بیمارستانی باید حجم هوادهی مورد نیاز را بر مبنای مقدار هوای تازه لازم و بار حرارتی موجود در فضا به دست آورد. ظرفیت بیشتر نیز باید مبنای انتخاب و اندازه اصلی هواساز قرار بگیرد. بر همین اساس در ادامه به روش‌های محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک اشاره می‌کنیم.

روش تخمین گنجایش هوادهی هواساز برای تامین هوای سرمایشی و گرمایشی

در محاسبه ظرفیت هوادهی هواساز برای رفع نیاز تامین هوای گرمایشی و سرمایشی، اولین اقدام برآورد بار برودتی و گرمایی است. متناسب با میزان هوای گرم یا سرد فرمول‌های مشخصی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید حجم هوادهی سرمایشی و گرمایشی را به دست بیاورید.

بر همین اساس فرمول محاسبه ظرفیت حجم هوادهی سرمایشی عبارت‌ است از:

فرمول محاسبه ظرفیت حجم هوادهی سرمایشی

با توجه به فرمول ارائه‌شده می‌توان حجم هوادهی سرمایشی هواساز را بر حسب Cfm و اختلاف آنتالپی کل بین هوای داخل فضا و میزان هوای خارج شده از دستگاه هواساز به دست آورد. همچنین برای به دست آوردن اختلاف آنتالپی نیز می‌توانید از نمودارهای سایکرومتریک استفاده کنید.

علاوه بر فرمول حجم هوادهی سرمایی، برای محاسبه ظرفیت هوادهی گرمایشی نیز می‌توان از فرمول‌ دیگری استفاده کرد. در فرمول موجود ظرفیت هوادهی هواساز و اختلاف دمای هوای خارج شده از هواساز و هوای داخل اتاق (برحسب فارنهایت) نقش بالایی دارند. بر همین اساس با توجه به رابطه میان این دو پارامتر، دو عدد برای ظرفیت هوادهی هواساز به دست می‌آید که عدد بزرگ‌تر، مبنای اصلی محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک در این شرایط است.

فرمول محاسبه ظرفیت هوادهی گرمایشی عبارت‌ است از:

فرمول محاسبه ظرفیت هوادهی گرمایشی

یک نکته مهم در هر دو فرمول ارتفاع محل پروژه نسبت به سطح دریا است. در صورت بالا بودن ارتفاع محیط نسبت به سطح دریا، باید یک عدد را به‌عنوان ضریب تصحیح در قسمت دوم فرمول ضرب کرد. چرا که با افزایش فاصله از سطح دریا، چگالی هوا کاهش می‌یابد.

روش محاسبه گنجایش هوادهی هواساز برای تامین هوای تازه

با توجه به استانداردهای موجود برای مکان‌های درمانی و بهداشتی، هر فضا متناسب با نوع کاربری خود به اندازه مشخصی از هوای تازه نیاز دارد. معیار اصلی معمولا بر اساس تعداد دفعات تغییر هوا در ساعات مشخصی در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال اگر یک اتاق عمل ۳۰ متر فضا و ۴ متر ارتفاع داشته باشد، ظرفیت هواساز باید از توانایی ۲۰ مرتبه تعویض هوا در ساعت برخوردار باشد. بر همین اساس حجم مورد نیاز برای تزریق هوای تازه در این فضا، معادل ۱۴۱۲ Cfm است.

بیشتر بخوانید | چیلر هوا خنک

اکیاس گروپ؛ برترین مجموعه فروش انواع هواسازهای هایژنیک

هواسازهای هایژنیک به دلیل برخورداری از فیلترهای حرفه‌ای و تصفیه هوای سه مرحله‌ای، کاربردهای بسیاری در داروسازی، مراکز درمانی، صنایع غذایی و اتاق تمیز دارند. اگر به دنبال مجموعه‌ای معتبر برای خرید جدیدترین هواسازهای بیمارستانی هستید، گروه تولیدی اکیاس گروپ بهترین انتخاب است. مجموعه ما با تولید انواع تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تصفیه هوا، از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای تولید این دستگاه‌ها استفاده می‌کند. تمام محصولات اکیاس کلایما از استانداردهای بین‌المللی تبعیت می‌کنند و در جذب رضایت مشتریان کاملا موفق بوده‌اند. شما می‌توانید برای اطلاع از محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک و چگونگی سفارش این محصول از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا