طرز کار و نصب چیلر هوا خنک

طرز کار و نصب چیلر هوا خنک

چیلر نوعی سیستم تامین گرما و سرمایش است که گزینه مناسبی به منظور تامین گرما در زمستان و سرما در تابستان برای محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می‌باشد. به طور کلی در ساختار چیلر از اجزا و قطعات متفاوتی استفاده می‌شود و کارکرد این دستگاه هم تا حد زیادی بستگی به چگونگی نصب چیلر دارد. نتایج بسیاری از مشاهدات نشان می‌دهند که درصد زیادی از آسیب‎های وارد شده به دستگاه چیلر هوا خنک به علت کمبود اطلاعات افرادی است که اقدام به نصب آن می‌کنند. به همین خاطر در این مطلب از سایت اکیاس گروپ می‌خواهیم طرز کار و نصب چیلر هوا خنک را به شما آموزش بدهیم.

نگاهی به طرز کار چیلر هوا خنک

اگر با طرز کار و عملکرد چیلر هوا خنک آشنایی داشته باشید، می‌توانید مراحل نصب را نیز به سادگی انجام دهید. چیلرهای هواخنک از انواع رایج چیلرها هستند که برای ساختمان‌های تجاری و اداری با ابعادی کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از چیلرها به طور معمول در فضای بیرونی نصب می‌شوند، یا روی سقف و یا بر روی سطحی همتراز یا زمین. علت این کار هم این است که چیلرهای هوا خنک از برج خنک کننده استفاده نکرده و به جای آن گرمای خود را هوای محیط تخلیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید | کاربرد چیلر هوا خنک

 

نگاهی به طرز کار چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک آب را به واحدهای توزیع یا فن کویل منتقل می‌کند

در راستای شناخت طرز کار و نصب چیلر هوا خنک باید گفت که چیلر آب سرد تولید کرده و این آب را به تمامی قسمت‌های ساختمان پمپ کرده و به واحدهای توزیع هوا یا همان فن کویل می‌دهد. به این ترتیب گرمای ناخواسته از ساختمان دفع شده و به چرخه آب خنک شده انتقال داده می‌شود. در ادامه آبی که خنک شده است به واحدهای توزیع یا فن کویل‌ها با دمایی در حدود ۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به تدریج ، مبدل حرارتی درون فن کویل یا واحدها را با دمایی که تا حدود ۱۲ درجه سانتیگراد (۵۳.۶ درجه فارنهایت) افزایش یافته است ترک می‌کند. سپس به سمت چیلر هوا خنک راهی شده تا پیش از اینکه دوباره وارد چرخه شود گرمای خود را به هوای فضای اطراف انتقال دهد.

بیشتر بخوانید | تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو

اواپراتور و مبرد

این آب زمانی که مجددا به چرخه بر می‌گردد وارد اواپراتور می‌شود؛ یعنی جایی که از میان رویه خارجی آن دسته از لوله‌هایی که دارای مبرد هستند، می‌گذرد. در مرحله بعدی آب در شرایطی که گرمای خود را از دست داده است، از سمتی دیگر خارج می‌شود. مبرد تنها مایعی است که از بین تمام بخش‌های چیلر عبور می‌کند. در زمان عبور از بخش‌های مختلف دستگاه و دفع حرارت ناخواسته از آبی که توسط اواپراتور خنک شده است، فشار، دما و آنتالپی مبرد دچار تغییر خواهد شد.

بیشتر بخوانید | بررسی تفاوت کندانسینگ یونیت و چیلر هوا خنک

اجزای اصلی چیلر هوا خنک

برای اینکه با طرز کار و نصب چیلر هوا خنک آشنا شوید باید اجزای اصلی آن را نیز بشناسید. به طور کلی چیلرهای هوا خنک از ۵ جز اصلی تشکیل شده‌اندذ. ابتدا از کمپرسور شروع می‌کنیم. کمپرسور معمولا به اشکال اسکرو یا مارپیچی، اسکرال یا حلزونی، پیستونی و یا ضربه‌ای و رفت و برگشتی هستند.

از دیگر اجزای اصلی چیلر هوا خنک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کندانسور: به دسته‌ای از لوله‌های افقی دارای مبرد گرم گفته می‌شود. این لوله‌ها توسط چند ورق نازک فلزی در محوری عمودی احاطه شده‌اند. اصولا این ورق‌ها باعث می‌شوند گرما از لوله‌ها به سمت هوایی که از سمت بالای لوله‌ها و صفحات فلزی دمیده می‌شود، منتقل شود
  • فن‌های کندانسور: این مدل از فن‌ها هوا از جوانب به فضای داخل کویل‌های کندانسور می‌کشند و سپس آن را مجبور می‌کنند تا از قسمت فوقانی خارج شده و وارد محیط باز شود
  • شیر انبساط: مبرد را پیش از اینکه بتواند به اواپراتور وارد شود، منبسط می‌کند
  • اواپراتور: جایی است که در آن آب خنک شده تولید می‌شود و حرارت آب سرد برگشتی که در گذشته خنک بوده و هم اکنون گرم شده استخراج می‌شود تا به کندانسور فرستاده شود

نکاتی در رابطه با طرز کار و نصب چیلر هوا خنک

به طور کلی در صورتی که نصب چیلر هوا خنک به شکل اصولی انجام نگیرد می‌تواند خسارت‌های مالی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه نصب چیلرهای هوا خنک به آن توجه داشته باشید، انتخاب یک مکان مناسب است. با توجه به اینکه چیلرها به منظور ایجاد سرمایش از سیال آب استفاده می‌کنند بهترین مکان به منظور نصب چیلر تراکمی و پیاده‌سازی کردن این دستگاه‌ها، فضای بیرون از سازه و در محیط باز می‌باشد.

 

نکاتی در رابطه با طرز کار و نصب چیلر هوا خنک

 

اصولا مکانی که برای نصب چیلر انتخاب می‌کنید باید وسعت لازم را داشته باشد. در شرایطی که محل نصب چیلر بیش از حد کوچک باشد، نصب چیلر دشواری بسیاری را به همراه خواهد داشت. از سویی دیگر طرز و نصب قطعلات چیلر هوا خنک نیز دچار مشکل می‌شود. برای نمونه عملکرد قطعاتی مانند اواپراتور، کندانسور و کمپرسور دیگر بهینه نخواهد بود. از دیگر نکات مهمی که باید در زمان انتخاب محل نصب چیلر به آن توجه داشته باشید، داشتن تهویه‌ای مناسب و مطلوب است. از طرفی توان و قدرت هواکشی هم باید با توجه به توان دستگاه لحاظ شود. در ادامه این بخش شما را با سایر نکات طرز کار و نصب چیلر هوا خنک آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید | مصرف برق چیلر هوا خنک

آماده‌سازی و زیرسازی مناسب سطح زمین اهمیت بسیار زیادی دارد

به طور کلی ابعاد و اندازه چیلر نسبتا بزرگ است و به علت داشت قطعات زیاد می‌توان گفت که وزنت نسبتا سنگینی دارد. به همین خاطر هم آماده کردن و زیرسازی مناسب برای نصب چیلر اهمیت بسیاری دارد. برای جلوگیری از بروز آسیب شما باید نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی محل مورد نظر توجه داشته باشید. از دیگر نکات مهمی که باید در خصوص نصب چیلر مورد توجه واقع شود، قرار گرفتن پایه‌های دستگاه بر روی سطحی کاملا صاف و هموار است. در غیر این صورت دستگاه ثبات و ایستایی لازم را نخواهد داشت و عملکرد سیستم نیز به شکل منفی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید | پکیج یونیت

در محل نصب چیلر باید شرایط دسترسی به تابلوی برق فراهم باشد

در ادامه بحث آشنایی با طرز کار و نصب چیلر هوا خنک نوبت به یکی از مهم‌ترین مراحل نصب یعنی امکان دسترسی به تابلوی برق می‌رسد. به طور کلی در دسترس بودن تابلوی برق و انرژی الکتریکی لازم برای کارکرد و عملکرد بهینه قطعات سیستم بسیار ضروری است. به همین خاطر نیز باید در محل نصب چیلر امکان دسترسی سریع به تابلوی برق وجود داشته باشد. در همین زمینه باید خاطر نشان کنیم که پروسه کنترل و مدیریت اجزا و قطعات چیلر باید با استفاده از تابلوی برق انجام شود.

بیشتر بخوانید | کندانسینگ یونیت

 

در محل نصب چیلر باید شرایط دسترسی به تابلوی برق فراهم باشد

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه‌کننده و سختی‌گیر آب

دستگاه چیلر آب را خنک می‌کند و دیگر دستگاه‌ها انتقال می‌دهد. به منظور عملکرد صحیح این دستگاه آب باید فاقد هر نوع رسوبات، آلودگی و ناخالص باشد. آب شهری به علت داشتن ناخالصی‌هایی در ترکیبات خود به تدریج باعث گرفتگی لوله‌های کندانسور و همینطور اواپراتور دستگاه می‌شود. در نتیجه این اتفاق، سیستم آن سیکل کاری و کارکرد طبیعی خود را دیگر نخواهد داشت. برای جلوگیری از این اتفاق و همینطور افزایش بهره‌وری سیستم برای تامین آب مورد نیز بهتر است که از دستگاه تصفیه‌کننده و سختی‌گیر آب استفاده شود.

اکیاس گروپ سازنده انواع تجهیزات صنعتی از جمله چیلر هوا خنک است

مهم‌ترین موضوع در ارتباط با نصب و راه‌اندازی چیلر، تیم اجرایی آن است که باید در این زمینه به مرجعی معتبر مراجعه کنید. چرا که توجه به تمامی نکات فنی و ایمنی و همینطور اجرای دقیق و بدون نقص چیلرها بر روی چگونگی عملکرد و راندمان این دستگاه‌ها تاثیری مستقیم دارند. اکیاس گروپ سازنده انواع تجهیزات صنعتی مثل چیلرهای هوا خنک است. ما در اکیاس گروپ متناسب با نوع کاربرد مد نظر شما، برترین نوع چیلر هوا خنک را با قیمتی کاملا مقرون‌به‌صرفه به شما عرضه می‌کنیم. در ضمن مجموعه ما از تیمی مجرب برای نصب این تجهیزات استفاده می‌کند.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا