مصرف برق هواساز خانگی چقدر است

مصرف برق هواساز خانگی چقدر است

دستگاه‌های تهویه مطبوع و هواسازها دارای ویژگی‌های مختلف از نظر کاربرد، زون‌بندی، چگونگی کنترل جریان هوا، محل قرارگیری فن‌های دمنده، میزان ظرفیت خروجی هوا و … هستند. بااین‌حال رایج‌ترین تقسیم‌بندی آن‌ها شامل هواسازهای خانگی و صنعتی می‌شود. از نظر ماهیت عملکرد این دستگاه‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما نوع فیلترها، ابعاد و درصد هوای برگشتی در آن‌ها متفاوت است. این تفاوت‌ها باعث افزایش یا کاهش مصرف انرژی می‌شوند. در هر صورت افرادی که قصد خرید هواسازهای خانگی را دارند باید محصولی را انتخاب کنند که مصرف برق کمتری داشته باشد. بر همین اساس در این مطلب از اکیاس گروپ به بررسی مصرف برق هواساز خانگی می‌پردازیم.

هواساز خانگی؛ دستگاهی مناسب برای محیط‌ های کوچک

با توجه به ضرورت استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا در شهرها و به‌کارگیری آن‌ها برای تنظیم دمای محیط، استفاده از هواسازهای خانگی بسیار رایج شده است. این دستگاه‌ها در خانه‌ها و آپارتمان‌ها وظیفه سرمایش، گرمایش، تهویه مطبوع، جریان و تصفیه هوا و تنظیم رطوبت را بر عهده دارند. کم بودن مصرف برق هواساز خانگی باعث شده است تا این محصول به انتخابی محبوب در بین خریداران تبدیل شود. البته این دستگاه در فضاهای کوچک کاربردهای بیشتری دارند و خیلی نمی‌توان از آن‌ها در متراژ بالا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید | هواساز هایژنیک

تاثیر دمای هوا بر مصرف‌ برق‌ هواساز خانگی

در هواسازهای خانگی مانند انواع تجهیزات برقی توجه به میزان مصرف انرژی و برقی مصرفی اهمیت بسیار بالایی دارد. به‌طورکلی میزان دمای محیط نقشی مهم در مصرف انرژی این دستگاه‌ها دارند. در فصل زمستان گرمای محیط از طریق آب گرم و گاز تولید شده و هواساز منتقل می‌شود. در تابستان نیز هواسازهای تبخیری عملکردی مستقل برای ایجاد سرما دارند که نیاز به برق بیشتری دارند.

میزان مصرف برق‌ هواساز خانگی چقدر است؟

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های اخیر باعث شده است تا میزان مصرف انرژی و عملکرد برقی دستگاه‌های الکتریکی مانند هواسازها  عاملی مهم برای خرید این محصولات باشد. به‌طورکلی چیلرهای خانگی در مقایسه با اسپلیت، داکت اسپلیت یا چیلرهای مرکزی برق بیشتری را مصرف می‌کنند. برای تعیین دقیق میزان مصرف برق هواساز خانگی باید شرایط ساختمان و موقعیت اقلیمی سازه نیز مورد نظر باشد؛ زیرا این دو عامل بر روی ظرفیت برودتی سیستم‌ها اثرگذار هستند.

دیگر عوامل موثر بر مصرف برق هواساز خانگی عبارت‌اند از:

  • معماری ساختمان
  • بازده سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • انتخاب درست تجهیزات
  • مدیریت سیستم‌های تهویه مطبوع

از سوی دیگر اصلی‌ترین عامل مصرف انرژی و برق در هواسازهای خانگی موتور الکتریکی متصل به کمپرسور، برج‌های خنک‌کننده، فن‌های کندانسور و موتورهای متصل به قطعه آبی اواپراتور است. به همین دلیل سلامت این بخش‌ها در جلوگیری از مصرف برق اضافی هواسازهای خانگی تاثیر بالایی دارد. به‌طورکلی هواسازهای خانگی برای عملکرد مطلوب به برق ۲۵ آمپر سه فاز احتیاج دارند؛ درحالی‌که برای تامین برق هواسازهای صنعتی باید از اشعابات برق مستقل استفاده کرد.

 

میزان مصرف برق‌ هواساز خانگی چقدر است

تفاوت میزان مصرف برق‌ هواسازهای خانگی با سیستم DX و تبخیری

هواسازهای برخوردار از کویل انبساط مستقیم (DX) عملکردی مبتنی بر سیکل تبرید تراکمی دارند. این دستگاه‌ها از سیال آب به‌عنوان سیال واسط برای انتقال حرارت استفاده نمی‌کنند و ماده مبرد با ایفای نقش مستقیم بین، فرایند سرمایش و گرمایش هوا را انجام می‌دهد. هواسازهای DX بر خلاف دستگاه‌های بر پایه سیستم تبخیری، برای سرد کردن هوا از کمپرسور استفاده می‌کنند. به همین دلیل مصرف برق هواساز خانگی تبریدی از دستگاه‌های تبخیری بیشتر است.

بیشتر بخوانید | محاسبه ظرفیت هواساز هایژنیک

راهکارهایی برای کاهش مصرف برق‌ هواساز‌ خانگی

با توجه به این که میزان برق مصرفی در سیستم‌های هواساز خانگی متناسب با عوامل موثر متفاوت است، استفاده از برخی راهکارها می‌تواند در کاهش انرژی تاثیر بالایی داشته باشد. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین راهکارها در این زمینه اشاره می‌کنیم.

بررسی حرارتی

با افزایش راندمان دستگاه‌های هواساز خانگی، مصرف برق هواساز کاهش می‌یابد. یکی از بهترین راهکارها برای بهبود بازده عملکرد این دستگاه‌ها، بازیابی حرارتی (Heat Recovery) است. این فرایند باعث ترکیب هوای تازه ورودی به دستگاه و هوای خارج از آن می‌شود. با استفاده از این راهکار، نیاز به استفاده از اقدامات حرارتی هواساز کمتر می‌شود و با کاهش اندازه دستگاه، مصرف برق آن نیز کاهش می‌یابد.

نقش ترموستات در کاهش مصرف‌ برق‌ هواسازهای خانگی

ترموستات با ایفای نقش تنظیم دمای داخل هواساز، در بهینه‌سازی مصرف برق هواساز خانگی عملکرد مطلوبی دارد. با کمک این قطعه دمای دلخواه دستگاه تنظیم شده و بر اساس دمای محیط کارکرد هواساز نیز کنترل می‌شود. با این قابلیت دستگاه دائما کار نکرده و از برق کمتری استفاده می‌کند.

راه‌اندازی دستگاه از طریق اینورتر

اگر دستگاه را با اینورتر راه‌اندازی کنید هواساز با سرعت متغیر شروع به کار می‌کند و پس از رسیدن به دمای معین از پیش‌ تعیین شده، به وسیله سنسور دما دور الکتروموتور تغییر می‌یابد. بر همین اساس با حفظ دمای سالن و امکان کنترل بازدهی هوادهی دستگاه، می‌توان مصرف برق هواساز خانگی را کاهش داد.

اهمیت فیلترها را در کاهش مصرف برق هواساز‌ دست کم نگیرید

یکی از مهم‌ترین نکات در کاهش مصرف برق‌ هواسازهای خانگی که کاربران کمی به آن توجه دارند، تمیز بودن فیلترهای ثانویه یا کیسه‌ای این دستگاه‌ها است. فیلترها مواد نرم انعطاف‌پذیری دارند که بستر را برای جذب ذرات بسیار ریز بر روی آن‌ها فراهم می‌کند. در صورت کثیف بودن فیلترها مقاومت در برابر جریان هوا سخت‌تر می‌شود. به این معنا که فیلترها باید فشار بیشتری را تحمل کنند که در این صورت هواسازهای خانگی به انرژی بیشتری نیاز دارند.

 

کاهش مصرف برق هواساز‌

تنظیم دستگاه در ساعات خواب

وقتی که در خواب هستید، تغییرات دمایی را احساس نمی‌کنید. یکی از راهکارهای موثر برای کاهش مصرف برق هواساز خانگی این است که در زمان خواب در فصل تابستان دما را کمی افزایش داده و در زمستان نیز دما را کاهش دهید. این فرایند بدون این که به شما آسیبی برساند، در کاهش مصرف برق بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید | هواساز استاندارد

عایق‌بندی را جدی بگیرید

پیش از اقدام به خرید هواسازهای خانگی، حتما تمام درزها، زیر درب ورودی، کانال‌های کولر و تمام منافذی را که امکان خروج انرژی از آن‌ها وجود دارد را با روش‌های کاربردی عایق کنید. با وجود این که این کار بسیار آسان است؛ اما در کاهش مصرف برق هواساز خانگی تاثیر بالایی دارد.

انتخاب ظرفیت صحیح برای هواساز

عدم تناسب بین ظرفیت دستگاه و متراژ فضا نتیجه‌ای به جز افزایش هزینه‌های برق و عملکرد نامطلوب هواساز به دنبال ندارد. خودتان را از وسوسه خرید دستگاه‌های تهویه مطبوع بزرگ خلاص کنید. بزرگ‌ بودن این دستگاه‌ها به معنای عملکرد بهتر آن‌ها نیست. بهتر است قبل از اقدام برای خرید هواسازهای خانگی، درباره ظرفیت مناسب با کارشناسان خبره مشورت کنید تا متحمل پرداخت هزینه‌های برق اضافه نشوید.

در ساعات غیر ضروری از پنکه یا فن استفاده کنید

اگر در اقلیم‌هایی زندگی می‌کنید که در برخی از ساعات روز امکان خاموش کردن هواساز وجود دارد، می‌توانید در این ساعات از پنکه یا فن برای تهویه هوا و تزریق هوای سرد استفاده کنید. این کار باعث حذف سیکل تبرید می‌شود و با کاهش مصرف انرژی همراه است.

با محصولات اکیاس گروپ نگران مصرف برق هواساز‌ خانگی نباشید

اکیاس گروپ یکی از برترین شرکت‌های مهندسی و تامین تجهیزات سرمایشی گرمایشی داخل کشور است که باتکیه‌بر دانش کارشناسان انواعی از جدیدترین هواسازهای خانگی را به بازار عرضه می‌کند. محصولات تولیدی مجموعه ما بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و جدیدترین استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شوند. به همین دلیل مصرف برق تمام چیلرها، هواسازهای خانگی و هایژنیک، فن کویل و کندانسینگ یونیت تولید شده در اکیاس گروپ در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین محصول با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا