کاربرد اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی چگونه است؟

کاربرد اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی چگونه است؟

اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی از نظر ساختمانی به سه دسته اتاق های دینامیک (در حال کار)، اتاق های استاتیک یا آماده استفاده و اتاق های تمیز پیش ساخته تقسیم می شوند از طرفی کلین روم ها سیستم های تهویه متفاوتی دارند و از این نظر کلین روم ها به سه نوع یک طرفه (لامینار)، اتاق تمیز (غیر لامینار) و اتاق تمیز با جریان هوای مختلط تقسیم می شوند آنها در صنایع مختلف مورد نیاز هستند. دز ادامه در مورد اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

اتاق تمیز دینامیک

اتاق تمیز دینامیک اتاق تمیزی است که در آن سیستم ها و دستگاه های مرتبط در داخل اتاق تمیز نصب می شوند، پرسنل در داخل اتاق به جلو و عقب حرکت می کنند و آزمایش و تولید توسط پرسنل انجام می شود.

اتاق تمیز دینامیک
 

اتاق تمیز ثابت

به اتاق تمیزی گفته می شود که هیچ انسانی وارد آن نشده است و کلیه آزمایشات و تولیدات توسط تجهیزات و دستگاه های داخل اتاق تمیز انجام می شود.

کلین روم پیش ساخته

در کلین روم ساخته شده یا پیش ساخته، خود اتاق تمیز و تجهیزات آن ساخته و تجهیز می شود، اما آماده نمی شود، مواد اولیه تهیه نمی شود و پرسنل وجود ندارد.

کاربرد کلی اتاق تمیز در صنعت هوافضا

بسیاری از صنایع مانند ساخت نیمه هادی ها، داروسازی، بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی، صنایع هواپیمایی و علوم زیستی و همچنین تولید فرآیندهای حیاتی در هوافضا، نظامی و انرژی، پیشرفت خود را مدیون اتاق های تمیز هستند بنابراین اتاق تمیز در اصل محیطی است که در آن فعالیت های تولیدی یا تحقیقاتی علمی و صنعتی انجام می شود و در این محیط میزان آلاینده های محیطی بسیار کمتر از فضای معمول یک محیط بسته است.

اتاق تمیز یک محیط کنترل شده است که حاوی سطوح پایینی از آلاینده ها مانند گرد و غبار، میکروب های موجود در هوا و دود مایعات محیطی است به طور دقیق تر، اتاق تمیز حاوی سطح کنترل شده ای از آلودگی است که بر حسب تعداد ذرات در متر مکعب اندازه گیری می شود به عنوان مثال، در ساختار مشخص شده در ISO 9 برای اتاق های تمیز، کمتر از ۳۵ میلیون ذره در هر متر مکعب توضیح داده شده است.

بیشتربخوانید: معماری و طراحی اتاق تمیز چگونه است؟

کاربرد کلی اتاق تمیز در صنعت هوافضا
 

هوا در یک محیط شهری معمولی حاوی ۳۵ میلیون ذره در هر متر مکعب با قطر نیم میکرون یا بیشتر است در ساختار مشخص شده، این تعداد ذرات استاندارد کمترین مقدار در اتاق تمیز است، یعنی ISO 9 همچنین اتاق تمیز را می توان در هر صنعتی مانند صنایع هواپیمایی استفاده کرد که ذرات ریز می تواند بر روند تولید یا تحقیقات تأثیر بگذارد بنابراین اتاق های تمیز از نظر اندازه، ویژگی ها و پیچیدگی متفاوت است و به طور گسترده در صنایع فوق استفاده می شود.

چه استانداردهایی را در صنایع هواپیمایی باید رعایت کنیم؟

اتاق تمیز باید مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی طراحی و ساخته شود این معیارها اتاق تمیز را بر اساس تمیزی و عملکرد بررسی می کنند ISO یکی از استانداردهای اتاق تمیز است که با انجام تست های مختلف آنها را بر اساس کلاس های ۱ تا ۹ تقسیم می کند

GMP یکی دیگر از استانداردهای اتاق تمیز است که اتاق تمیز را با تست های مختلف به درجه های A، B، C و D تقسیم می کند و عملکرد آن را تایید می کند استانداردهای دیگری مانند استانداردهای ملی وجود دارد که اتاق تمیز را به دسته های مختلف تمیزی و عملکرد تقسیم می کند.

مراحل ساخت اتاق تمیز صنعت هواپیمایی

در مرحله ساخت اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی ، دیوارها و سقف ها نصب می شود، چهارچوب پنجره ها و درها در جای خود قرار می گیرد، دهانه هایی برای نصب چراغ ها، فیلتر باکس ها، سوراخ های تهویه و  تعبیه می شود مراحل نصب ابزار کلین روم، مرحله نظافت پس از مرحله نصب کلیه قطعات الکتریکی و مکانیکی طبقات انجام می شود در این مرحله همه درها سر جای خود قرار می گیرند.

مراحل ساخت اتاق تمیز صنعت هواپیمایی

گوی ها و گوشه ها نصب می شوند، درزها روکش سیلیکونی دارند و در نهایت لایه محافظ روی پانل ها برداشته می شود و کار آماده تحویل است.

هزینه اتاق تمیز چگونه محاسبه می شود؟

هزینه اتاق تمیز به عوامل مختلفی از جمله اندازه، نوع اتاق، اهمیت آن، تعداد فیلترها و تجهیزات مورد نیاز بستگی دارد که منجر به طراحی های مختلف و متریال های متفاوت خواهد شد علاوه بر هزینه های نگهداری اتاق تمیز، باید به آن نیز توجه شود، زیرا این اتاق ها باید به طور مرتب بررسی شوند، فیلترها به موقع تعویض شوند و پوشش و رنگ سقف، کف، درها و پنجره ها بررسی شود نظافت اتفاق خواهد افتاد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا