تفاوت فیلتر هپا و اولپا

تفاوت فیلتر هپا و اولپا

فیلتر هپا و فیلتر اولپا هر دو جزء بهترین فیلترهای صنعتی محسوب می‌شوند. هرکدام از این فیلترها دارای قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند و در محیط‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. اما تفاوت فیلتر هپا و فیلتر اولپا چیست؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به مقایسه فیلتر هپا و اولپا بپردازیم تا با این دو فیلتر و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان بیشتر آشنا شوید و با توجه به نیاز و شرایط خاص خودتان انتخاب درستی داشته باشید.

فیلتر هپا

فیلتر هپا جزو یکی از انواع فیلترهای بسیار محبوب محسوب می‌شود که در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلتر از جنس‌ها و متریال‌های مختلفی مانند فایبر گلاس تولید می‌شود. قطر الیاف به کار رفته در این نوع فیلتر می‌تواند بین ۵/۰ تا ۲ میکرون متغیر باشد. از فیلتر هپا می‌توان در انواع صنایع مختلف مانند صنایع پزشکی، تولید دستگاه‌ها، آزمایشگاه و… استفاده کرد. این فیلتر به‌منظور غربالگری ذراتی طراحی شده است که از ۰.۳ میکرومتر بزرگ‌تر هستند. فیلتر هپا نمی‌تواند مولکول‌های بزرگ را فیلتر کند.

کاربرد فیلتر هپا

فیلتر هپا در کارهای مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مراکز درمانی کاربرد گسترده‌ای دارد و بهترین گزینه برای بیمارستان‌ها محسوب می‌شود. ویروس‌هایی که دارای اندازه ۳/۰ میکرومتر هستند به‌آسانی در فیلتر HEPA به دام می‌افتند. این محصول به علت قابلیت‌های متعددی که دارد، کاربردهای متعددی را نیز ارائه می‌دهد. از کاربردهای این فیلتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت نفت: از فیلتر هپا در صنایع نفت برای از بین بردن آلودگی‌های محیط استفاده می‌شود.
  • بیمارستان: در این بخش از بررسی تفاوت فیلتر هپا و اولپا باید بیان کنیم که فیلتر هپا در بیمارستان‌ها نیز برای پاک‌سازی محیط از گردوغبار و آلودگی و همچنین باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گاز و پتروشیمی: در کارخانه‌های پتروشیمی و گاز افراد زیادی مشغول به کار هستند. به همین علت برای حفظ سلامت کارکنان این صنایع، به فیلتر هپا نیاز است؛ زیرا در صنایع پتروشیمی و گاز به‌منظور محدود کردن انتشار آلاینده‌ها در هوا می‌توان از این محصول استفاده کرد.
  • داروسازی:فیلتر هپا در صنعت داروسازی نیز کاربردهای بسیار متعددی دارد. برخی از مکان‌هایی که در آن‌ها دارو تولید می‌شود، حاوی آلودگی‌ها، گردوغبارها و باکتری است. به همین علت استفاده از فیلتر در این محیط‌ها می‌تواند از انتشار آلودگی‌ها و ذرات گردوغبار به محیط کار جلوگیری کند.
  • آزمایشگاه: در آزمایشگاه‌ها برای حفظ ایمنی بیشتر در محیط از دستگاه‌هایی که مجهز به فیلتر هپا هستند استفاده می‌شود.
  • اتاق تمیز: کلین روم‌ها باید به دستگاه‌های پیشرفته مجهز باشند. فیلتر هپا جزو انواع تجهیزات کاربردی محسوب می‌شود که در اتاق‌های تمیز نیز از آن استفاده می‌شود. این کار به حذف آلاینده‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • هواساز: فیلتر هپا قابلیت جذب ذرات معلق به میزان بسیار زیاد را دارد. به همین دلیل از آن در هواساز استفاده می‌شود.

 

تفاوت‌های فیلتر هپا و فیلتر اولپا

 

 معرفی فیلتر اولپا

فیلتر اولپا تیز می‌تواند ذرات ۱۲/۰ میکرومتر و حتی بزرگ‌تر را که در هوا موجود هستند را نیز حذف کند. فیلتر اولپا می‌تواند حداقل ۹۹.۹۹۹۹ درصد ذرات را در هوا از بین ببرد. فیلتر اولپا با فیلتر هپا رابطه بسیار نزدیکی دارد با این تفاوت که این فیلتر تاثیرگذارتر است.

این فیلترها در سیستم‌های تصفیه به‌منظور کنترل سطح ذرات معلق موجود در هوا و همچنین جلوگیری از منتشر شدن بیماری‌های عفونی و عوامل سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فیلترها می‌توانند کپک، گردوغبار، باکتری‌ها و ذرات معلق در هوا را با اندازه ۰.۱۲ میکرومتر حذف کند.

بیشتر بخوانید | فیلتر کیسه ای

بررسی کاربرد فیلتر اولپا

فیلتر اولپا به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کاربرد این فیلتر را بدانید بهتر تفاوت فیلتر هپا و اولپا را درک خواهید کرد. از کاربردهای این فیلتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتاق تمیز:از فیلتر اولپا در اتاق‌های تمیز و کلین روم به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این فیلتر جزو یکی از انواع تجهیزات اساسی محسوب می‌شود که لازم است در کلین روم موجود باشد. تجهیز اتاق تمیز و یا کلین روم با فیلتر اولپا می‌تواند ذرات آلاینده، گردوغبار و باکتری‌های موجود در هوا را حذف کند.
  • مواد غذایی: در کارخانه‌های تولید مواد غذایی، نباید در محیط ذرات معلق و آلودگی وجود داشته باشد. با استفاده از دستگاه‌های مجهز می‌توان آلاینده‌ها و ذرات معلق را حذف کرد. فیلتر اولپا جزو یکی از بهترین انواع این تجهیزات به‌حساب می‌آید که در صنعت تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بیمارستان: فیلتر اولپا در بیمارستان‌ها به‌منظور از بین بردن ذرات بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه‌به اینکه در بیمارستان‌ها میکروب و عفونت زیادی وجود دارد؛ بنابراین استفاده از فیلتر اولپا در این مکان‌ها لازم است.
  • داروسازی:با تجهیز محیط آزمایشگاه به فیلتر اولپا، تولید داروها به‌صورت بسیار ایمن و بدون هیچ‌گونه آلودگی صورت می‌گیرد. در نهایت می‌تواند تولید محصولات دارویی را با سطح بهداشت عالی و استفاده از فیلتر اولپا انجام داد.

تفاوت‌های فیلتر هپا و فیلتر اولپا

فیلتر هپا و اولپا در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو فیلتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جریان هوا:تفاوت اصلی که میان این دو فیلتر وجود دارد، مربوط به جریان هوا است. دستگاه‌هایی مانند فیلتر هپا دارای افت فشار پایینی هستند و از الیاف‌های بسیار قطور ساخته می‌شوند. به‌طورکلی میزان فیلتراسیون فیلتر هوا بسیار پایین است و این موضوع موجب کاهش سطح فشار خواهد شد.
  • نفوذپذیری:فیلتر هپا نسبت به فیلتر اولپا نفوذپذیری بیشتری دارد.
  • قیمت: باتوجه‌به اینکه فرایند ساخت فیلتر اولپا نسبت به فیلتر هپا سخت‌تر است؛ بنابراین قیمت فیلتر هپا ۳۵ درصد از فیلتر اولپا بیشتر است.
  • طول عمر:فیلتر هوا هپا طول عمر بیشتری نسبت به فیلتر اولپا دارد.
  • عملکرد و کارایی: فیلتر هپا می‌تواند ذرات معلق با قطر ۰.۳ میکرون حذف کند. اما فیلتر اولپا ذرات ۰.۱ میکرون را از بین می‌برد. در نتیجه فیلترهای اولپا در مقایسه با از فیلترهای هپا کاربرد بهتری دارند.

بیشتر بخوانید | پیش فیلتر

جمع‌بندی

شاید شما نیز برای خرید بهترین فیلتر برای کسب‌وکار خود به دنبال تفاوت فیلتر هپا و اولپا باشید و بدانید که کدام یک از این دو محصول گزینه بهتری برای شما هستند. در پاسخ به این سؤالات باید بیان کنیم که هریک از این دو فیلتر دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند؛ بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام یک از آن‌ها بهتر است. به عبارتی واضح‌تر، باید بدانید که سطح انتظارات شما از آن فیلتر و میزان بودجه شما چقدر است. تنها در این صورت است که انتخاب خوبی خواهید داشت و محصول کاربردی را برای خود خریداری خواهید کرد.

اگر با تفاوت‌های دیگر فیلتر هپا و اولپا آشنایی دارید می‌توانید از طریق کامنت‌ها در وب‌سایت اکیاس گروپ با ما به اشتراک بگذارید

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا