فیلتر کیسه ای

فیلتر کیسه ای

فیلتر کیسه ای یکی از تجهیزات کاربردی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به داخل اتاق تمیز است. این تجهیز با توجه به استانداردهای هر شرکت در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. اگر به دنبال ایجاد محیطی عاری از هرگونه گرد و غبار هستید، باید در سیستم تصفیه هوای کلین روم خود از این فیلتر استفاده کنید.

فیلتر کیسه ای یا همان بگ فیلتر معمولا از تعدادی کیسه با جنس پلی استر تولید شده و بعد یا قبل از هواکش سیستم تهویه نصب می‌شوند. به این صورت ذرات ریز گرد و غبار از دریچه ورودی این کیسه عبور کرده و روی سطح بیرونی آن می‌نشینند. به این صورت هوای پاکیزه وارد محیط کلین روم می‌شود. استفاده از بگ فیلتر برای تصفیه هوا در صنایعی مانند داروسازی امری حیاتی است.

فیلتر کیسه ای چیست؟

معمولا برای جدا کردن ذرات گرد و غبار از سطح فیلترهای کیسه‌ ای زمان‌بندی مشخصی وجود دارد. فیلترهای کیسه ای مطابق با زمان‌بندی تعیین‌شده با استفاده از روش‌های خاصی تکانده می‌شوند و گرد و خاک موجود روی سطح بیرونی آن‌ها به قیف‌های زیرین منتقل می‌شوند. سپس گرد و غبار و آلودگی به کمک یک شیر دوار از داخل قیف‌های زیرین نیز تخلیه می‌شوند. معمولا برای انجام این کار به فشار هوای زیادی نیاز داریم.

فیلتر های کیسه ای با هدف حذف ذرات با اندازه متوسط وریز در سیستم فیلتراسیون مورد استفاده قرار میگیرند. فیلترهای میانی اغلب بعد از  پیش فیلترها و قبل از  فیلترهای با بازدهی بالا نصب می گردند. فیلترهای میانی عموماً بشکل کیسه ای بوده و جنس مدیا الیاف شیشه ای می باشد. فیلترهای میانی در ابعاد استاندارد و ابعاد سفارشی قابلیت ساخت و ارائه دارند.

فیلتر کیسه ای

فریم پیش فیلترها می تواند ازجنس آلومینیم،گالوانیزه ویا ABS (پلاستیک) باشد

فیلترهای کیسه‌ ای چه کاربردی دارند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، فیلتر کیسه ای یک سیستم غبارزدایی با کارایی بسیار بالا است که در بسیاری از اماکن و صنایع مختلف، به خصوص در اتاق‌های تمیز، از آن برای تصفیه هوا از آن استفاده می‌شود. معمولا کیسه‌های عمودی مورد استفاده در بگ فیلترها دارای قطری در حدود ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر و ارتفاعی نزدیک به ۲۳۰۰ تا ۳۲۰۰ میلی‌متر هستند.

فیلترهای کیسه‌ای چه کاربردی دارند؟

بگ فیلترها می‌توانند از عبور ذراتی آلودگی با ابعاد میکرون جلوگیری کنند. این سیستم در داخل یک محفظه فلزی قرار گرفته است و هوا با عبور کردن از آن کاملا تصفیه شده و سپس وارد محیط مورد نظر می‌شود. طراحی صحیح فیلترهای کیسه ای برای محیط مورد نظر می‌تواند بازدهی این تجهیز را به بیش از ۹۵ درصد برساند.

فیلتر کیسه ای چگونه هوای اتاق تمیز را تصفیه می‌کند؟

فیلتر کیسه ای معمولا به شکل یک استوانه با محفظه‌هایی مکعبی شکل است که برای تخلیه گرد و غبار در قسمت زیرین آن‌ها یک قیف با شیب ۶۰ درجه قرار می‌گیرد. قسمت داخلی بخش‌های مکعبی فیلترهای کیسه‌ ای به نوعی سبد متصل هستند که وظیفه نگه داشتن فیلتر را برعهده دارد.

تصفیه هوا به وسیله بگ فیلتر فرایند نسبتا ساده‌ای دارد. هوای آلوده و حاوی گرد و غبار توسط یک دستگاه سانتریفیوژ مکیده مکیده می‌شود و به سمت لوله‌های دستگاه منتقل می‌شود. سپس هوا با عبور از فیلتر کیسه ای تصفیه شده و گرد و غبار خود را بر روی سطح پارچه‌های این فیلتر باقی می‌گذارد. هوای پاکیزه به قسمت بالایی محفظه منتقل شده و در نهایت توسط یک مکنده به محیط کلین روم باز می‌گردد.

فیلتر کیسه ای چگونه هوای اتاق تمیز را تصفیه می‌کند؟

چگونه می‌توان راندمان فیلترهای کیسه‌ای اتاق تمیز را افزایش داد؟

با گذر زمان و جذب گرد و خاک و آلودگی توسط فیلتر کیسه ای، ضخامت الیاف این فیلتر به طور تدریجی افزایش می‌یابد. تجمع آلودگی و افزایش ضخامت الیاف بگ فیلتر باعث کاهش راندمان این سیستم حیاتی و کاربردی می‌شود. کاهش راندمان این دستگاه به معنای ورود گرد و غبار به داخل محیط اتاق تمیز و تحت‌تاثیر قرار دادن کیفیت محصولات است. به همین علت، باید با استفاده از راهکارهای مشخصی میزان گرد و غبار موجود روی الیاف فیلترهای کیسه‌ای را کاهش داد تا بتوان راندمان آن‌ها را به حالت طبیعی بازگرداند.

برای افزایش راندمان فیلتر کیسه ای اتاق‌های تمیز معمولا از دو روش استفاده می‌شود:

  • غبار روبی با روش پالس جت
  • غبار روبی به روش مکانیکی

غبار روبی فیلتر بگ با روش پالس جت

برای غبار روبی فیلتر بگ‌ها با استفاده از روش پالس جت، جریان هوا با فرکانس و فشار خاصی که متناسب با شرایط محیط تعیین شده است، به داخل کیسه‌ها تزریق می‌شود. تزریق هوا به داخل فیلتر کیسه ای باعث شکسته شدن لایه‌های غبار موجود روی الیاف این فیلتر و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. به این صورت می‌توان راندمان بگ فیلتر را افزایش داد و از ورود آلودگی به داخل کلین روم جلوگیری کرد.

فیلتر کیسه ای

افزایش راندمان بگ فیلتر به صورت مکانیکی

روش مکانیکی نسبت به روش پالس جت به نسبت ساده‌تر است. برای غبار روبی به روش مکانیکی معمولا از ایجاد یک حرکت نوسانی در راستای محورهای طولی و عرضی استفاده می‌شود. البته فیلتر کیسه ای معمولا در این روش در برابر برخی از بارهای دینامیکی واردشده مقاومت می‌کند. همین عامل به عنوان یکی از معایب بزرگ روش مکانیکی شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید | تجهیزات استیل اتاق تمیز

زمان مناسب برای تعویض فیلترهای کیسه‌ ای

شاید تعویض فیلتر کیسه ای در زمان مقرر باعث افزایش هزینه‌های نگهداری از کلین روم شود، اما به یاد داشته باشید که به تعویق انداختن فرایند تعویض فیلتر نیز می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به بار آورد.

به تعویق انداختن زمان تعویض فیلتر می‌تواند باعث انسداد و گرفتگی لوله‌ها، افزایش فشار واردشده به موتورهای الکتریکی، افزایش دمای سیستم و وارد شدن فشار بیشتر به فن‌ها خواهد شد. همچنین ممکن است پرسنل شما در معرض انواع آلاینده‌ها قرار بگیرند و به این صورت، سلامتی آن‌ها به خطر می‌افتد. در نتیجه مطمئن باشید که با تویض به موقع فیلتر کیسه ای از بسیاری از هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهید کرد.

زمان مناسب برای تعویض فیلترهای کیسه‌ای

خرید فیلتر کیسه ای از اکیاس گروپ

 مجموعه اکیاس گروپ یکی از شرکت‌های برتر فعال در حوزه طراحی، ساخت، اجرا و تجهیز کلین روم است که با توجه به استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید برای طراحی و اجرای اتاق تمیز یا خرید تجهیزات کاربردی و ضروری برای کلین روم مجموعه خود مثل فیلتر کیسه ای با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اگر به دنبال ایجاد محیطی عاری از هرگونه گرد و غبار هستید، باید در سیستم تصفیه هوای کلین روم خود از فیلتر کیسه ای استفاده کنید. فیلتر کیسه ای یا همان بگ فیلتر معمولا از تعدادی کیسه با جنس پلی استر تولید شده و بعد یا قبل از هواکش سیستم تهویه نصب می‌شوند. به این صورت ذرات ریز گرد و غبار از دریچه ورودی این کیسه عبور کرده و روی سطح بیرونی آن می‌نشینند. به این صورت هوای پاکیزه وارد محیط اتاق تمیز می‌شود. استفاده از بگ فیلتر برای تصفیه هوا در صنایعی مانند داروسازی امری حیاتی است

شاید تعویض فیلتر کیسه ای در زمان مقرر باعث افزایش هزینه‌های نگهداری از اتاق تمیز شود، اما به یاد داشته باشید که به تعویق انداختن فرایند تعویض فیلتر نیز می‌تواند خسارت‌های سنگینی را به بار آورد. به تعویق انداختن زمان تعویض فیلتر می‌تواند باعث انسداد و گرفتگی لوله‌ها، افزایش فشار واردشده به موتورهای الکتریکی، افزایش دمای سیستم و وارد شدن فشار بیشتر به فن‌ها خواهد شد. همچنین ممکن است پرسنل شما در معرض انواع آلاینده‌ها قرار بگیرند و به این صورت، سلامتی آن‌ها به خطر می‌افتد. در نتیجه مطمئن باشید که با تویض به موقع فیلتر کیسه ای از بسیاری از هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهید کرد

تجهیزات اکیاس گروپ

اتاق تمیز شامل تجهیزات مختلفی است و برای اینکه یک کلین روم مطابق با استانداردها باشد باید از تجهیزاتی که مناسب استفاده کند. در ادامه به چند مورد از تجهیزات اتاق تمیز اشاره می کنیم: 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا