تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو

چیلر اسکرال و اسکرو به‌عنوان زیرمجموعه چیلرهای تراکمی شناخته می‌شوند و وظیفه اصلی آنها خنک کردن هوا است؛ البته این چیلرها تفاوت‌های خاصی باهم دارند که همین امر افراد را در هنگام خرید بر سر دوراهی قرار می‌دهد.

درصورتی‌که شما اطلاعات کاملی درباره تفاوت چیلر اسکرال با چیلر اسکرو داشته باشید، قادر به خرید بهترین و مناسب‌ترین گزینه هستید. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو را مورد بررسی قرار دهیم تا با اطلاعات جامع‌تری خرید خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید | چیلر هوا خنک

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ میزان ظرفیت

ظرفیت چیلرها بر اساس تن تبرید (ظرفیت تجهیزات تهویه مطبوع) یا همان اسب خار سنجیده می‌شود؛ طبیعتاً هرچه تن تبرید آنها بالاتر باشد، ظرفیت چیلر بیشتر است. ظرفیت چیلرهای اسکرال در بازه ۵ الی ۲۰۰ تن تبرید قرار می‌گیرد و ضریب عملکرد آنها حدود ۴.۹ الی ۵.۹ کیلووات بر تن است؛ این حجم از ظرفیت برای چیلرهای اسکرال باعث می‌شود که از آنها برای ساختمان‌های مسکونی استفاده شود.

در طرف مقابل چیلرهای اسکرو ظرفیت و توان بیشتری دارند، این نوع از چیلرها ظرفیتی معادل ۷۰ الی ۵۰۰ تن تبرید دارند؛ طبیعتا چیلرهایی با این حجم از ظرفیت برای مکان‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت از لحاظ تحمل ‌پذیری

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ تحمل‌پذیری به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را خریداری کنید. ساختار چیلر اسکرال به نسبت چیلر اسکرو ساده‌تر است و در هنگام کار، قطعاتی که برای ساخت آن استفاده شده‌اند، از لحاظ وزن و سطح فشار کمتری به چیلر و یاتاقان‌های آن وارد می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که تحمل‌پذیری چیلر هوا خنک اسکرال کم است.

در طرف مقابل چیلر هوا خنک اسکرو ساختار پیچیده‌ای دارد و دو روتر مارپیچ آن، همواره در تماس هستند. تماس مداوم این قطعات باعث می‌شود که به‌صورت مداوم نیاز به روغن‌کاری داشته باشند؛ در نتیجه می‌توان گفت که چیلر اسکرو به نسبت چیلر اسکرال تحمل‌پذیری بیشتری دارد.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ تحمل ‌پذیری

تفاوت این دو نوع چیلر از لحاظ سطح صدا

به‌طورکلی سطح صدای چیلرهای اسکرال و اسکرو به نسبت چیلرهای پیستونی کمتر است، اما از لحاظ سطح صدا تفاوت‌های خاصی باهم دارند. سطح صدایی که چیلر هوا خنک اسکرال، حدود ۴۰ الی ۶۰ دسیبل محاسبه می‌شود.

چیلر هوا خنک اسکرو برخلاف چیلر اسکرال سطح صدای بالاتری دارد؛ این چیلر در هنگام کار سطح صدایی برابر با ۷۰ الی ۸۵ دسیبل ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید | مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک

تفاوت از لحاظ اندازه‌گیری سطح روغن

در چیلرهای اسکرال باید به‌صورت چشمی و به کمک سایت گلاس روی بدنه میزان روغن چیلر را اندازه‌گیری کرد، اما در چیلر اسکرو انجام این کار به‌صورت اتوماتیک قابل انجام است؛ در واقع روی بدنه چیلر اسکرو یک سنسور وجود دارد که کیفیت روغن‌کاری را به‌صورت خودکار اندازه‌گیری می‌کند.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ سرویس و نگهداری

چیلر اسکرال در مقایسه با چیلر اسکرو قابلیت تعمیر ندارد و شاید این امر یکی از بزرگ‌ترین معایب آن به شمار بیاید؛ البته همان‌طور که گفتیم این نوع از چیلرها ساختار ساده‌ای دارند و خیلی کم به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، چیلرهای اسکرو قابلیت تعمیر دارند و در صورت نیاز، می‌توانید آنها را تعمیر کنید.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ طول عمر

چیلر هوا خنک اسکرال در مقایسه با اسکرو، طول عمر بیشتری دارد؛ این نوع از چیلرها میزان استهلاک پایینی دارند و به دلیل کارکرد بهینه و کاهش برق مصرفی دستگاه، دیرتر از چیلر اسکرو خراب می‌شوند.

از لحاظ کنترل ظرفیت و سرعت

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ کنترل ظرفیت و سرعت، یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو دستگاه است. چیلرهای اسکرو در مقایسه با چیلرهای اسکرال گزینه‌های کنترل بیشتری دارند؛ در این نوع از چیلرها، می‌توانید سرعت کمپرسور را به کمک درایوهای سرعت متغیر (VSD) با بار خنک‌کننده تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید | طرز کار و نصب چیلر هوا خنک

لحاظ سازگاری با مبردها

یکی از قابلیت‌های چیلر اسکرو این است که قابلیت مدیریت طیف وسیعی از مبردها را دارد و حتی در فشار و دمای بالا به‌راحتی کار کند؛ در طرف مقابل چیلر اسکرال به مبردهای خاصی محدود می‌شود و توانایی کار در دما و فشار بالا را ندارند. در نتیجه می‌توان گفت که چیلر اسکرو سازگاری بهتری با مبردها دارد.

از لحاظ میزان مصرف انرژی

چیلرهای اسکرال و اسکرو در شرایط بار مشابه، به یک اندازه انرژی مصرف می‌کنند، اما اگر میزان بار آنها باهم برابر نباشد، چیلرهای اسکرال به نسبت چیلرهای اسکرو مصرف انرژی کمتری دارند.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ میزان مصرف انرژی

تفاوت از لحاظ راه ‌اندازی

چیلرهای اسکرو برای راه‌اندازی نیاز به حجم خالی دارند؛ یعنی برای جلوگیری از ورود مبرد مایع و محافظت از چیلر، نیاز به زمان بیشتری دارند. در طرف مقابل چیلر اسکرال نیازی به حجم خالی ندارند و بلافاصله می‌توانند وارد عملیات فشرده‌سازی مبرد شوند.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو از لحاظ قیمت

دلایل مختلفی مانند ساختار ساده، قطعات متحرک کمتر و تعداد کمتر قطعات مکانیکی باعث می‌شود که چیلر هوا خنک اسکرال در مقایسه با چیلر هوا خنک اسکرو قیمت کمتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید | کاربرد چیلر هوا خنک

بهترین چیلرهای اسکرال و اسکرو را از کجا خریداری کنیم؟

گروه صنایع اکیاس گروپ با ۱۱ سال سابقه حرفه‌ای در زمینه ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، بهترین انتخاب برای خرید انواع چیلر اسکرال و اسکرو است. برای دریافت خدمات از اکیاس گروپ و مشاوره رایگان با مشاوران ما در ارتباط باشید.

سخن نهایی

چیلر اسکرال و اسکرو از جمله چیلرهای کاربردی در مکان‌های مختلف هستند که برای خرید بهترین گزینه باید تفاوت آنها را در زمینه‌های مختلف بدانید. در این مطلب به طور کامل تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو را مورد بررسی قرار دادیم، اگر همچنان درباره تفاوت این دستگاه‌ها سوال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا