مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک

مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک نوعی سیستم سرمایشی است که به صورت هماهنگ با سیستم هواساز نصب می‌شود و سیالات را سرد می‌کند. این دستگاه نوعی چیلر است که از فن‌ها برای دفع گرما به بیرون از ساختمان استفاده می‌کند. این تجهیزات در واحدهای صنعتی و تجاری نصب می‌شوند تا سیالات را خنک کنند یا رطوبت موجود در هوا را از بین ببرند. استفاده از انواع چیلر هوا خنک به دلیل راندمان بالا، نگهداری آسان و عدم نیاز به آب با استقبال بسیار خوبی در ایران مواجه بوده است. در این مطلب با مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک و ویژگی‌های این نوع از چیلر آشنا می‌شویم.

چیلر هوا خنک چگونه کار می‌کند

چیلرهای هوا خنک حرارت را جذب و در ادامه آن را به هوای اطراف واحد چیلر منتقل می‌کنند. این نوع سیستم سرمایشی معمولا در نقاطی که تخلیه گرمای اضافی ایراد ندارد به کار می‌رود. برای مثال گرمای اضافی تولید شده به این روش می‌تواند برای گرم کردن محیط‌های گوناگون در فصل زمستان مورد استفاده قرار بگیرد تا موجب صرفه‌جویی انرژی و اقتصادی شود. این نوع دستگاه در دو شکل ثابت و قابل حمل در بازار وجود دارد.

چیلر هوا خنک چگونه کار می‌کند

این فرایند با اواپراتور حاوی سیال مبرد و بسیار سرد شروع می‌شود. این سیال در داخل لوله جریان پیدا می‌کند و در محیط گرم تبخیر خواهد شد. در ادامه این بخار گرم توسط کمپرسور به سمت کندانسور پمپاژ می‌شود که در نتیجه این فرایند دما و فشار آن بیشتر خواهد شد. با رسیدن بخار به کندانسور و جریان یافتن درون لوله‌ها به تدریج متراکم می‌شود و گرمای خود را به هوا منتقل می‌کند. در ادامه مایع پر فشار به دستگاه منبسط‌کننده می‌رسد و دوباره به اواپراتور باز می‌گردد؛ طی این فرایند فشار و دمای سیال مبرد کاهی پیدا می‌کند و آماده تکرار فرایند خواهد شد.

بیشتر بخوانید | کاربرد چیلر هوا خنک

اجزای چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک از بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود که در کنار یکدیگر عمل سرمایش را انجام می‌دهند. به طور ساده این نوع تجهیزات از یک سیال مبرد تشکیل می‌شوند که فرایند تبخیر و میعان آن موجب جذب و دفع گرما از محیط می‌شود. در ادامه با مهمترین اجزای چیلر هوا خنک آشنا می‌شویم.

کمپرسور چیلر هوا خنک

کمپرسور چیلر هوا خنک به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم شناخته می‌شود که مایع مبرد را در سراسر سیستم جابجا می‌کند. کمپرسورهای انواع گوناگون دارند که شامل مدل‌های پیچی، رفت‌وبرگشتی، اسکرول، دوار، گریز از مرکز و … می‌شوند. کمپرسور و موتور دو قطعه مجزا هستند که وجود آن‌ها برای عملکرد بدون نقص سیستم ضروری است.

بیشتر بخوانید | تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو

کندانسور چیلر هوا خنک

کندانسور چیلر هوا خنک واحد مبدل حرارتی سیستم است و اجازه انتقال گرما از مبرد به هوا را می‌دهد. این وسیله با هوا خنک می‌شود و دارای تیوب‌های مسی است که با مایع مبرد پر می‌شوند. پره‌های آلومینیومی کندانسور نیز به انتقال گرما با جریان هوا کمک می‌کنند.

اجزای چیلر هوا خنک

فن‌های کندانسور چیلر هوا خنک

فن‌های کندانسور مهمترین تفاوت ظاهری چیلرهای هوا خنک و آب خنک هستند. این مجموعه با هدف ارسال هوای تازه به اطراف کندانسورها فعالیت می‌کنند؛ به این ترتیب گرمای خروجی از لوله‌های مسی خارج می‌شوند و شرایط برای تکرار چرخه سرمایش به وجود می‌آید.

شیر انبساط چیلر هوا خنک

شیر انبساط چیلر هوا خنک سیال مبرد را پیش از ورود به اواپراتور از شکل مایع به شکل گازی تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر این شیر فشار را به شدت کاهش می‌دهد و سیال مبرد را به گاز داغ تبدیل خواهد کرد و در ادامه گاز داغ به گاز سرد بدل می‌شود. شیر انبساط چیلر هوا خنک می‌تواند فشرده‌ساز، ترموستاتیک یا الکترونیکی باشد.

اواپراتور یا مبدل حرارتی چیلر هوا خنک

در طول فرایند سرمایش سیال مبرد درون کندانسور گرمای خود را از دست می‌دهد و از حالت بخار به مایع تبدیل می‌شود. دستگاه اواپراتور یک مبدل حرارتی است که عملیات انتقال گرما از آب به مبرد گازی را انجام می‌دهد. در طول این فرایند گرمای آب خروجی از فن کویل تا اواپراتور، یا از واحدهای انتقال هوا به اواپراتور، جذب می‌شود. فرایند انتقال حرارت از طریق سیستم‌های مختلف مانند پوسته و لوله، اواپراتورهای پره‌دار و اواپراتورهای صفحه‌ای انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید | طرز کار و نصب چیلر هوا خنک

مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک به چه ترتیب است

در واحدهای صنعتی از انواع چیلر هوا خنک برای دفع گرمای تولید شده توسط ماشین‌آلات، کوره‌ها و فرایندهای دیگر استفاده می‌شود. این تجهیزات می‌توانند طول عمر تجهیزات سنگین صنعتی را افزایش دهند و با خنک کردن بخش‎‌های مختلف کارایی واحد تولیدی را بالا ببرند. از آنجا که صنعت تولید مواد غذایی قوانین سختگیرانه برای نگهداری از مواد اولیه در دمای پایین دارد، از انواع چیلر هوا خنک در این شرکت‌ها استفاده می‌شود. یکی از مهمترین مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک بررسی پارامترهای تاثیرگذار و جمع‌آوری اطلاعات محیطی است.

برخی از مهمترین فاکتورها عبارتند از:

  • اندازه‌گیری بار سرمایشی ساختمان: برای این منظور باید مساحت ساختمان، نوع کاربری و اقلیم منطقه در نظر گرفته می‌شود
  • آب‌وهوای منطقه: به طور کلی انواع چیلر هوا خنک با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه نیازمند توان عملیاتی بیشتر یا کمتر هستند. بنابراین حتما باید به اقلیم موردنظر توجه کنید
  • میزان فضا: سیستم‌های سرمایشی با توجه به مساحت و فضای محل نصب طراحی و راه‌اندازی می‌شوند
  • مقدار بودجه: پیش از سفارش سیستم سرمایشی باید بودجه خود را در نظر بگیرید. هزینه طراحی، خرید و نصب جزو مهمترین مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک است که باید بر اساس جدیدترین نرخ‌ها تعیین شود

پس از بررسی پارامترهای بالا می‌توانید به یک شناخت کافی درباره نیاز سرمایشی خود دست پیدا کنید. به این ترتیب کار شما در انتخاب نوع چیلر و توان آن آسان‌تر خواهد شد. در ادامه با مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک آشنا می‌شویم.

 

مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک به چه ترتیب است

انتخاب نوع چیلر و تجهیزات آن

همانطور که در بالا اشاره کردیم چیلر هوا خنک از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌اند که هر کدام دارای جزئیات طراحی و انواع گوناگون هستند. بنابراین باید با توجه به نیازهای سرمایشی واحد خود بهترین نوع کمپرسور، اواپراتور و کندانسور را انتخاب کنید.

طراحی سیستم کنترلی

سیستم کنترلی انواع چیلر هوا خنک با استفاده از تجهیزات گوناگون مانند ترموستات، کنترل‌کننده دما، کنترل‌کننده توان کمپرسور و … چگونگی عملکرد چیلر را تعیین می‌کند. ظرفیت عملیاتی چیلر و تنظیمات مختلف دستگاه توسط سیستم کنترلی انجام می‌شود. با طراحی دقیق این واحد می‌توانید از فعالیت بهینه و بدون نقص انواع چیلر هوا خنک مطمئن شوید.

آزمایش و راه‌اندازی

آخرین بخش و تکمیل‌کننده مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک آزمایش و راه‌اندازی آن است. شما باید پیش از استفاده از عملکرد صحیح بخش‌های مختلف سیستم اطمینان حاصل کنید تا دچار مشکل و ضررهای احتمالی نشوید.

بهترین انواع چیلر هوا خنک را از اکیاس گروپ خریداری کنید

چیلر هوا خنک نوعی دستگاه سرمایشی است که فرایند دفع حرارت را با استفاده از سیال مبرد انجام می‌دهد. به این ترتیب گرما توسط این سیال جذب می‌شود. این سیستم همچنین به آب نیاز ندارد و با توجه به مشکل کمبود آب در کشور می‌تواند یک راه‌حل عالی برای مقابله با گرمای هوا باشد. این مجموعه خنک‌کننده از بخش‌ها و قطعات گوناگون و جداگانه تشکیل می‌شود که با توجه به نیاز خود باید آن‌ها را انتخاب کنید.

در مراحل طراحی انواع چیلر هوا خنک بر اساس پارامترهای مختلف این قطعات انتخاب می‌شوند تا بیشترین کارایی و عملکرد را ایجاد کنند. گروه صنایع اکیاس گروپ طراحی و ساخت انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را انجام می‌دهد. شما می‌توانید بهترین انواع چیلر هوا خنک را از ما خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا چیلر هوا خنک یک سیستم سرمایش مناسب برای اقلیم‌های مرطوب و شرجی است؟

بله، چیلر هوا خنک را می‎‌توان در اقلیم‌های گوناگون از جمله نواحی شرجی و مرطوب استفاده کرد. این سیستم به خوبی رطوبت محیط را کاهش می‌دهد و راندمان آن بر خلاف چیلرهای تراکمی آب خنک دچار افت نمی‌شود.

ظرفیت سرمایش چیلرهای هوا خنک چگونه تعیین می‌شود؟

انواع چیلر هوا خنک با توجه به میزان تبرید خود دسته‌بندی می‌شوند. معمولا برای فضاهای مسکونی از چیلرهای با چند تن تبرید استفاده می‌کنند و این میزان در واحدهای صنعتی به چند صد تن تبرید نیز می‌رسد.

انواع چیلر هوا خنک با توجه به میزان تبرید خود دسته‌بندی می‌شوند. معمولا برای فضاهای مسکونی از چیلرهای با چند تن تبرید استفاده می‌کنند و این میزان در واحدهای صنعتی به چند صد تن تبرید نیز می‌رسد.

برای تعیین ظرفیت و محاسبات مختلف مربوط به طراحی انواع چیلر هوا خنک از نرم‌‎افزارهای شرکتی مانند بیتزر، هنبل، کوپلند یا دانفوس استفاده می‌شود و سیکل‌های تبرید را نیز می‌توان با نرم‌افزار دانفوس کول سلکتور اندازه‌گیری کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا