نقش اگزاست فن در اتاق تمیز چیست؟

نقش اگزاست فن در اتاق تمیز چیست؟

در اتاق تمیز تهویه و بهوبد کبفبت آن نقش مهمی دارد. امروزه تهویه و سیستم های مربوط آن در موارد زیادی کاربرد دارد. اگزاست فن هوا را می‌ کشد و از محیط خارج می‌ کند. هواکش‌ های آشپزخانه ساده ‌ترین نوع آن‌ها می‌ باشد. اما در صنعت از این نوع هواکش ‌ها در سایزهای بزرگ‌ تر و قدرت بیشتری استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای اگزاست فن ها  که بسیار اهمیت دارد، زدودن آلودگی‌ها از هوا و از بین بردن گرمای بیش‌ از اندازه محیط و تبدیل آن به یک هوای مطبوع است. اگزاست فن ها معمولاً در دو حالت گردش هوا و خروج هوا استفاده می‌شوند. در حالتی که از اگزاست ها در گردش هوا استفاده می‌ شود، هوا بعد از فیلتر شدن دوباره به محیط برمی‌گردد. در ادامه با نقش اگزاست فن در اتاق تمیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

نقش اگزاست فن در اتاق تمیز

انواع اگزاست فن ها

این تجهیزات تهویه هوا اتاق تمیز به سه دسته سقفی، آکسیال و یوتیلیتی تقسیم ‌بندی می ‌شوند. اگر بخواهیم این دستگاه ‌ها را به‌ نحوه دیگری تقسیم ‌بندی کنیم می‌توانیم آن ‌ها را در دو مدل گردش هوا و خروج هوا دسته ‌بندی کنیم. یکی از کاربردهای مهم اگزاست فن ها در اتاق‌ های تمیز است.

با توجه به این‌ که در این اتاق ‌ها همیشه وجود هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی اهمیت بسیاری دارد، استفاده از یک دستگاه هواساز و یک اگزاست فن بسیار مورد توجه است. در این اتاق روند تهویه هوا به این گونه است که ابتدا هوا از طریق دستگاه هواساز فیلتر می شود و به هوایی کاملا پاک تبدیل می شود. بعد از این مرحله هوا وارد محیط می شود و توسط اگزاست فن مکیده و از اتاق خارج می شود.

کاربرد اگزاست فن در اتاق تمیز

در اتاق های تمیز رعایت استاندارد های تهویه و چرخش هوا بسیار مهم است. در این اتاق ها اگزاست فن ها در نوع بسیار پیش رفته مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این که خروج هوا یکی از نکات مهم در این اتاق ها است، متوجه می شویم که اگزاست ها نقش و کاربرد بسیار مهمی دارند. آن ها در کلین روم هوایی که وارد محیط می شود را به قدرت زیادی به خارج منتقل می کنند. این چرخش هوا یکی از مهم ترین نکات اعتبار سنجی کلین روم ها است.

دیگر نقش اگزاست فن در اتاق تمیز

اگزاست فن ها در محیط های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه نمونه هایی از آن ها را بررسی می کنیم.

استفاده در حمام و دسشویی: یکی از مهم ترین مواردی که اگزاست ها در ان ها استفاده می شود، حمام است. با توجه به این که در این مناطق بخار زیادی جمع می شوند، هواکش ها می توانند این بخار را از محیط خارج کنند.

استفاده در آشپزخانه ها: در آشپزخانه ها بوی حاصل از پخت و پز بسیار نا مطبوع می شود. در این موارد استفاده از یک هواکش به خارج کردن این بو از محیط کمک می کند. همچنین می توانند هوای آشپزخانه را تمیز نگه دارند.

ماه های گرم سال

در مکان هایی مانند گاراژها و کارگاه ها برای تهویه هوا در ماه های گرم سال از هواکش های صنعتی بسیار بزرگ استفاده می شود. با توجه به این که در فضا ها بوهای نا مطبوع بسیار زیاد است، باید قدرت این دستاه ها به گونه ای باشد که توانایی خروج هوا و بو را داشته باشد. کاربرد اگزاست فن ها در شرایطی که افراد با گاز های خطرناک کار می کنند بسیار مشهود است. به دلیل اینکه توانایی خارج کردن بخار و گاز ناشی از این مواد را دارد.

بیشتر بخوانید: راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز چیست؟

نقش اگزاست فن در اتاق تمیز

بیرون از محیط منزل

این نوع فن ها قابلیت قرار گیری در بیرون از منزل را نیز دارند. با استفاده از اگزاست فن یا هواکش می توان هوای انبار های بزرگ ذخیره سازی مواد غذایی و یا فروشگاه ها را مطبوع کرد.

اما مهم ترین عملکرد آن ها مربوط به محیط های آزمایشگاهی، علمی و اتاق های تمیز است. نقش اگزاست فن در اتاق تمیز به تواجه به اهمیت فوق العاده چرخش هوا و نیاز به هوایی مطبوع و پاک بسیار زیاد است. همچنین از آن ها برای خارج کردن گاز های بیهوش کننده نیز می توان استفاده کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا