چه صنایعی به اتاق تمیز نیاز دارد؟

چه صنایعی به اتاق تمیز نیاز دارد؟

در حال‌ حاضر سیستم‌ های پیشرفته‌ ای به‌ منظور بالا رفتن راندمان کار و پایین آمدن درصد خطا به وجود آمده است. این سیستم‌ها با قدرت و قابلیت‌های خود قادرند شرایط مطلوب را برای انجام کارهای گوناگون فراهم کنند. یکی از این سیستم‌ها که امروزه نقش بسیار مهمی در بخش‌های مختلف در صنایع گوناگون دارد، اتاق تمیز است. این اتاق برحسب استانداردهای بین‌المللی و طبق پارامترهای ضروری متناسب با شرایط پروژه‌های غیرصنعتی و صنعتی خدمات گوناگون را ارائه می‌دهد. طراحی و ساخت این اتاق زیر نظر کارشناسان و پرسنل مجرب انجام می گیرد.

به‌ اصطلاح کلین روم به محیطی گفته می‌شود که تمامی پارامترهای ضروری به‌منظور پاک‌سازی محیط و جلوگیری از ورود ذرات معلق در آن حضور دارند. در‌ واقع کلین روم به استریل کردن فضا و محیط اقدام کرده و سبب از بین بردن آلودگی یا به حداقل رساندن آن ها می‌شود.

این اتاق نه‌ تنها عوامل آلوده و بیماری‌زا را پاک‌سازی کرده بلکه به کنترل دقیق و اصولی فشار، رطوبت و دمای محیط نیز می‌پردازد. تمامی قابلیت های این اتاق به واسطه تجهیزات مختلف مانند، تهویه، تاسیسات الکتریکی و برقی در این مکان صورت می‌گیرد که در نهایت با قدرت فراوان این تجهیزات میکروارگانیسم های آلوده که به‌سرعت تکثیر می‌شوند، نابود خواهند شد.

این سیستم کاربردی در صنایع مختلف کارایی داشته که در این مقاله به کاربردهای گوناگون کلین روم یا اتاق تمیز در صنایع مختلف می‌پردازیم برای کسب آگاهی بیشتر  تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید: چرا به اتاق تمیز نیاز داریم؟

اهمیت اتاق تمیز و خصوصیات آن

همان‌ طور که گفتیم در اتاق تمیز تجهیزات مختلفی به‌منظور پاک‌سازی محیط، کنترل دما و فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت این سیستم برای تمامی افراد به‌ خصوص کارشناسان مشغول در حیطه‌های صنعتی اثبات شده و روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. در حال‌ حاضر شرکت‌های مختلفی به‌ذصورت کاملاً هدفمند به تولید تجهیزات و ابزارآلات اتاق تمیز با کیفیت بالا و به‌صورت استاندارد می‌پردازند.

بیشتر بخوانید |کاربرد اتاق تمیز 

این اتاق کارایی بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دارد. علی‌الخصوص برای مراکز درمانی وجود این سیستم بسیار مهم بوده و فقدان آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به بار آورد. قطعا تا به‌ حال در رابطه با حساسیت محیط‌های درمانی و آزمایشگاهی یک سری نکات به گوش شما رسیده‌ است. باید بگوییم این حساسیت به‌منظور جلوگیری از ورود میکروب‌هاست‌.  چون در برخی عملکردهای آزمایشی وجود میکروب و عوامل بیماری‌زا می‌تواند کار را به‌طور کامل مختل کند.

 

اهمیت اتاق تمیز و خصوصیات آن

 

پس کسانی که در آزمایشگاه‌ها مشغول به کار هستند، این نکته را می‌دانند که پیش‌ از انجام اقدامات آزمایشی، محیط و بدن آن‌ها باید به صورت کامل استریل شود. پس برای ورود به اتاق تمیز یکسری قانون‌ها وجود دارد. در وهله اول شخص باید در محیطی تحت عنوان دوش هوا به‌طور کامل پاک‌سازی و استریل شود. سپس با استفاده از لباس و تجهیزات مخصوص وارد اتاق شده و کار خود را از سر بگیرد.

بیشتر بخوانید | چیلر هوا خنک

بررسی کارایی و کاربرد اتاق تمیز در صنایع مختلف

همان‌طور که بیان کردیم اتاق تمیز در صنعت‌ های مختلف کاربرد داشته که در این قسمت کارایی این سیستم را در صنایع گوناگون به چالش می‌کشیم.

صنایع غذایی

یکی از صنایعی که وجود کلین روم به‌منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات تولیدی و حفظ سلامت برای مصرف‌کنندگان بسیار اهمیت دارد، صنعت غذایی است.

کلین روم در این صنعت بخش مهمی از خط تولید به حساب آمده و تمامی محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها در این اتاق توسط کارشناسان و متخصصان مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد.

صنایع اپتیک و الکترونیک

در حال‌ حاضر در سرتاسر دنیا به دلیل پیشرفت و وجود یک سری امکانات افراد قادرند تجهیزات الکتریکی را در حوزه‌های مختلف مهندسی پزشکی طراحی و به تولید برسانند.

درنهایت تجهیزات تولید شده باید توسط تعدادی سیستم مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند که آزمایش و بررسی آن‌ها در کلین روم انجام می پذیرد.

صنایع داروسازی و پزشکی

به جرئت می‌توان گفت یکی از کاربردهای مهم و ضروری اتاق تمیز به وفور در مراکز درمانی و داروسازی دیده می‌شود. تمامی تجهیزات و لوازم مختلف درمانی و همچنین مواد مختلف در صنعت داروسازی در این اتاق و زیر نظر متخصصان و پزشکان ماهر آنالیز شده و آزمایش می شوند.

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در تجهیزات پزشکی

سخن پایانی

همان‌طور که مستحضر هستید ما در این مقاله به بررسی وجود صنایع مختلف به اتاق تمیز پرداختیم. همچنین این نکته را نیز بیان کردیم که در اتاق تمیز تجهیزات مختلف و باکیفیتی به منظور انجام آزمایشات وجود دارد. در نهایت اگر جزو آن دسته کسانی هستید که می‌خواهید تجهیزات کلین روم تهیه کرده و از آن بهره ببرید توصیه می‌کنیم سایت فروش و معتبر اکیاس گروپ را انتخاب کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا