برای ورود و نگهداری اتاق تمیز چه مواردی لازم است؟

برای ورود و نگهداری اتاق تمیز چه مواردی لازم است؟

در حال حاضر یکی از سیستم‌های پرکاربرد و ابرقدرت که توانسته نقش بسیار مهمی را در صنایع مختلف صنعتی، پزشکی، مهندسی و آزمایشگاهی ایفا کند، کلین روم یا همان اتاق تمیز است. خیلی از افراد هیچ‌گونه اطلاعات و آگاهی نسبت به این سیستم نداشته و حتی نام آن را نیز نشنیده اند‌. اما کسانی که در حیطه فعالیتی خود به این سیستم نیاز دارند به تمامی کارایی و کاربردهای آن مشرف هستند.

شاید از خود بپرسید کلین روم چیست؟ باید بگوییم به فضای محصور که در آن تحت تاثیر فیلترها و تهویه های هوایی ذرات آلاینده و آلودگی‌های موجود در هوا به حد زیادی کاهش یافته، کلین روم گفته می شود. دیوار و سقف‌های این اتاق از ساندویچ پانل‌ ها ساخته‌شده و یک سری تجهیزات بسیار قدرتمند در این محیط قرار دارد که حجم آلاینده‌ها را کنترل کرده و مانع ایجاد نوسان در رطوبت هوا ذرات آلوده می گردد.

بیشتر بخوانید | راه های شناسایی منابع آلودگی در اتاق تمیز

این سیستم  به صورت کاملاً تخصصی و بر اساس آخرین متدهای مهندسی طراحی‌شده که جایگاه بسیار مهمی در مراکز درمانی دارد. افرادی که به این مکان ورود پیدا می کنند، باید پیش از هر کاری یک سری نکات را رعایت کرده و به صورت کاملا ایمن وارد شوند. برای این‌که شما نسبت به اتاق تمیز و نکات مورد نظر در رابطه با این سیستم اطلاعات کافی کسب کنید، ما در این مقاله به بررسی این مقوله میپردازیم، پس انتهای مقاله همراه ما باشید.

طراحی و ساخت اتاق تمیز از چه زمانی آغاز شد؟

طی چند سال اخیر کارشناسان و متخصصان ماهر براساس یک سری تحقیقات به این نتیجه رسیدند که ورود آلودگی و میکروب به  برخی فضاها می‌تواند عواقب جبران ‌ناپذیری را به‌ دنبال داشته باشد. برای همین به این فکر افتادند که یک سیستم برای از بین بردن ذرات میکروبی طراحی کنند.

از همین زمان جرقه ساخت و طراحی اتاق تمیز توسط یکسری کارشناسان و متخصصان زده شد. همان‌طور که می‌دانید و در ابتدای متن اشاره کردیم اتاق تمیز یک سیستم بسیار حساس بوده و ساخت و طراحی آن باید برحسب استانداردهای جهانی و اصول تعیین‌ شده صورت بگیرد. این سیستم باید به‌گونه‌ ای راه‌ اندازی شود تا بتواند تمامی عوامل مختلف از قبیل دما، غلظت ذرات در هوا، رطوبت و فشار را تحت کنترل خود بگیرد.

برای ورود و نگهداری اتاق تمیز چه مواردی لازم است؟

یعنی کلین روم برای به حداقل رساندن ذرات معلق در هوا و کاهش بقای آن‌ها طراحی و تولید شده‌ است. در حالت کلی دو نوع کلین روم وجود دارد: دسته اول با جریان لامینار یا یک‌سویه، دسته دوم غیر لامینار یا غیر یک ‌سویه که انتخاب این دو کلین روم براساس شرایط محیطی و حیطه فعالیتی انجام می پذیرد.

۴ نکته طلایی در رابطه با کلین روم

  • آلاینده‌ها و ذرات موجود به‌ هیچ‌ عنوان نباید از محیط خارجی به محیط کنترل وارد شوند.
  • دستگاه‌های موجود در کلین روم باید به‌طور کامل استریل شده و ناقل میکروب نباشند‌.
  • در صورت ورود آلودگی، میکروب‌ها باید در کوتاه‌ ترین زمان و با نهایت سرعت از بین بروند.
  • کارشناسان و متخصصان باید تمام سعی خود را به کار بگیرند تا آلودگی در محیط غالب و انباشته نشود.

نحوه کنترل کردن ورود و خروج پرسنل

یکی از اساسی‌ترین نکاتی که باید پیش‌ از ورود به کلین روم اجرا شود، این است که همه پرسنل در ابتدا باید به وسیله دوش هوا استریل شده و تمام موارد ایمنی را رعایت کنند. از این‌ رو اتاق تمیز باید یک سرپرست داشته باشد تا رفت‌ و آمدها را محدود کرده و کاهش دهد. چون هرچقدر هم کارکنان استریل شوند، رفت‌وآمد متعدد می‌تواند سبب ورود میکروب شود. هنگامی که ترددهای بی مورد برای ورود به این اتاق کاسته شود، مسلماً شرایط این اتاق ایمن‌تر بوده و درصد ورود میکروب به داخل اتاق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بیشتربخوانید: چه صنایعی به اتاق تمیز نیاز دارد؟

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله از اکیاس گروپ یک سری نکات در رابطه با نحوه ورود کارکنان به اتاق تمیز را به سمع و نظر شما عزیزان رساندیم. این سیستم تازه‌ متولد شده اهمیت بسزایی در صنایع مختلف به‌خصوص صنعت پزشکی و درمانی داشته و می‌توانند ایفاگر نقش مهمی باشد. برای این‌که راه‌اندازی اتاق تمیز به‌ صورت کاملاً استاندارد صورت بگیرد، باید در ابتدا تجهیزات و ابزار استاندارد و باکیفیت بالا تهیه شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا