چرا به اتاق تمیز نیاز داریم؟

چرا به اتاق تمیز نیاز داریم؟

در وهله اول باید بگوییم کلین روم یا اتاق تمیز به مکانی گفته می‌شود که مقدار بسیار کمی از گردوخاک، ذرات معلق و بخارات شیمیایی در آن وجود دارد. به‌ بیان‌ دیگر کلین روم یک سیستم کنترلی است که میزان آلودگی، رطوبت و فشار موجود در محیط را کنترل کرده و ذرات آن در هر متر مکعب یا فوت‌ مکعب بر اساس اندازه تعیین می شود. کلین روم در صنایع مختلفی کاربرد داشته، اما وجود آن در صنایعی که دارای حساسیت زیاد بوده و ورود ذرات کوچک میکروب می‌تواند فرایند کار را مختل و متوقف کند، ضروری است.

چرا به اتاق تمیز نیاز داریم؟

از این سیستم بیشتر در مراکز درمانی و آزمایشگاهی که وجود ایمنی در آن ها بسیار مهم است، استفاده می شود. اتاق تمیز کارایی و کاربرد فراوانی در زمینه تولید قطعات الکترونیکی، تولید داروهای گوناگون و ابزارآلات مختلف پزشکی و اتاق عمل داشته در نتیجه نحوه مراقبت از این سیستم بسیار حساس و منحصر به‌ فرد است.

برای این‌که شما به اهمیت اساسی و تمامی کاربردهای کلین روم یا اتاق تمیز پی ببرید، ما در این مقاله به بررسی نکات قابل اهمیت در رابطه با اتاق نیز می‌پردازیم. برای کسب آگاهی بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش های نگهداری و کنترل در اتاق تمیز

پیشگیری از ورود میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و انواع قارچ‌ها، اهمیت بسیار زیادی در مراکز درمانی داشته و از این‌ رو کلین روم با قابلیت‌های خود می‌تواند آلایندگی‌های موجود را به حداقل رسانده و حتی آن‌ها را از بین ببرد. اما نحوه‌ از بین بردن آلاینده‌ها در این اتاق مجهز به شیوه‌های متعددی انجام‌شده که در این قسمت راه‌های کنترل و نگهداری از این اتاق را برای شما شرح می‌دهیم.

وجود کف‌پوش‌های چسبنده

یکی از تجهیزات مهم که به ‌منظور کاهش آلودگی و جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا در کلین روم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کف‌ پوش های چسبنده است.

وجود کف‌پوش‌های چسبنده

بهره‌گیری از ابزار و تجهیزات لازم

همان‌طور که اشاره کردیم در اتاق تمیز یک سری ابزار و تجهیزات پیشرفته وجود دارد که به وسیله آن‌ها آلایندگی‌ها کاهش‌یافته و در برخی مواقع از بین می‌روند. این تجهیزات با آماده‌سازی شرایط، کار را برای کارکنان راحت کرده در نتیجه در روند کار اختلال و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

در اینجا بخوانید: اتاق تمیز بیمارستان

استفاده از فیلتر های مناسب به‌ منظور تهویه و کنترل دما

قطعا تا به‌ حال در رابطه با فیلترهای تهویه که در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌گردد، شنیده‌اید. اما فیلترهای مورد استفاده که جزو تجهیزات اتاق تمیز بوده  با دیگر فیلترها تفاوت داشته و یکسری قابلیت‌های منحصربه‌فرد دارند. یکی از عوامل آلوده که می‌توانند روند کار اتاق تمیز را با مشکل رو به رو کند، هوا است. می‌دانید در هوا میکروارگانیسم‌های بیماری ‌زا به میزان قابل‌ توجهی وجود دارد. برای همین برای این‌که از این اتفاق جلوگیری شود از فیلترهای  ULPA و HEPA برای کاهش نفوذ هوای آلوده به اتاق تمیز استفاده شده و با وجود این فیلترها هوا به خوبی پاکسازی و استریل می‌شود.

بیشتر بخوانید | راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز 

ورود و خروج کارکنان

هر چقدر هم ایمنی و نکات حفاظتی در اتاق تمیز رعایت شود، به همان میزان تردد، یعنی ورود و خروج کارکنان نیز می‌تواند سبب ورود عوامل بیماری‌زا شود. پس کسی که سرپرستی در آن اتاق به‌عهده دارد، باید این مسئله را کنترل کند که کارکنان از رفت‌وآمد بی‌مورد خودداری کرده و تنها برای کارهای ضروری به این اتاق ورود کرده و یا از آن خارج شوند. همچنین تمامی کارکنان و متخصصان پیش‌ از ورود باید از دوش هوا گذشته و به وسیله این سیستم به‌خوبی استریل و ضدعفونی شوند.

بررسی کاربرد های مهم کلین روم

اتاق تمیز یکی از سیستم های مهم و پرکاربرد در صنایع مهندسی، پزشکی، ساختمانی، غذایی و … بوده که نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. با وجود این سیستم روند کارهای حساس و ایمن با مشکل مواجه نشده و کار به خوبی و درستی پیش می رود. یکی از مکان هایی که وجود اتاق تمیز در آن بسیار اهمیت داشته و حیاتی است، بیمارستان است. ورود به اتاق عمل بسیار حساس بوده و پزشکان باید پیش از ورود به صورت کامل استریل شوند. چون در غیر این صورت مشکلاتی برای پزشک و بیمار به وجود می آید.

چرا به اتاق تمیز نیاز داریم؟

بیشتربخوانید: برای ورود و نگهداری اتاق تمیز چه مواردی لازم است؟

کلام آخر

همانطور که ملاحظه کرد این ما در این مقاله به بررسی کاربرد و اهمیت اتاق تمیز در صنایع پرداختیم. این سیستم برای مراکز مختلف از جمله مراکز درمانی بسیار اهمیت داشته و نبود آن می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به بار آورد. در صورتی که قصد راه اندازی این اتاق را دارید توصیه می کنیم تجهیزات باکیفیت و استاندارد مورد نیاز را از سایت گروپ و تحت نظارت کارشناسان تهیه نمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا