کانال کشی در اتاق تمیز

کانال کشی در اتاق تمیز

همان‌طور که می‌دانید اتاق تمیز و تجهیزات آن قادر هستند که محیط اتاق را به طور کامل ایزوله کنند و تمام آلاینده‌های مختلف را حذف کنند. برای ایجاد این شرایط بخش‌های مهمی باهم همکاری می‌کنند که کانال اتاق تمیز یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید.

بسیاری از افراد با کانال کشی اتاق تمیز و نحوه انجام آن آشنایی خاصی ندارند و حتی نمی‌دانند که این کانال از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود. در ادامه این مطلب به سؤالات مهم حوزه کانال کشی کلین روم پاسخ می‌دهیم تا اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

کانال کشی اتاق تمیز چیست؟

در اتاق‌های تمیز باید هوا در بازه‌های زمانی مختلف عوض شود، برای اینکه عملیات تعویض هوا و ثابت ماندن درجه تمیزی آن به بهترین شکل ممکن انجام گیرد، باید کانال‌های خاصی را برای اتاق در نظر بگیرند و تمام اصول مهندسی را در هنگام طراحی اجرا کنند. همچنین کانال‌های اتاق تمیز دما را در یک حد مشخص نگه می‌دارند، یعنی در صورت افزایش و کاهش دمای اتاق، کانال‌ها آن را متعادل خواهند کرد.

کانال‌‌های اتاق تمیز به‌وسیله لوله‌های خرطومی و ورق‌هایی از جنس گالوانیزه ساخته می‌شود تا از ورود گردوغبار جلوگیری کنند و عملیات کنترل دما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در واقع قدرت تحمل دمای لوله‌های خرطومی از منفی ۳ درجه تا ۱۱۰ درجه برآورد شده است.

بیشتر بخوانید | تعمیرات و نگهداری اتاق تمیز

انواع کانال‌های اتاق تمیز

نحوه کانال کشی در اتاق تمیز باید به‌صورت اصولی انجام بگیرد، یعنی قبل از انجام هر کاری باید انواع کانال کشی اتاق تمیز را بشناسید و گزینه مناسب را پیاده‌سازی کنید. کانال‌های اتاق تمیز انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

 

انواع کانال‌های اتاق تمیز

 

کانال‌های گرد اتاق تمیز

کانال‌های گرد اتاق تمیز به شکل استوانه هستند و نصب آن‌ها در تمام مکان‌ها بسیار آسان است. در واقع نصب آسان و مکش بالای این نوع از کالاها باعث می‌شود که در بیشتر مکان‌ها از آن‌ها استفاده کنند. معمولاً این نوع از کانال‌ها را از pvc و پلی یورتان و گالوانیزه می‌سازند.

کانال‌های چهارگوش اتاق تمیز

کانال‌های چهارگوش به شکل مربع و مستطیل هستند، ازآنجایی‌که این نوع از کانال‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند، معمولاً در ساخت اتاق تمیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزایای کانال کشی اتاق تمیز

کانال کشی در اتاق تمیز علاوه بر جلوگیری از ورود گردوغبار، مزایای دیگر هم به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حفظ جریان یکنواخت و پایدار در تمام قسمت‌های اتاق
  • ایجاد شرایط نرمال در داخل اتاق و تولید محصولات بادقت و کیفیت بالا
  • حذف ذرات و آلاینده‌های مختلف توسط فیلترهای کانال و حفظ سلامت کارکنان در برابر عواملی مانند آلرژی، بیماری تنفسی و عفونت‌ها
  • انعطاف‌پذیری بالا در هنگام ساخت کانال اتاق تمیز و اجرای آن در ابعاد مختلف

فیلتر باکس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

نحوه کانال کشی اتاق تمیز به این شکل است که کانا‌ل‌هایی به شکل خرطوم نصب می‌شوند تا عملیات تهویه هوا را انجام دهند، از آنجایی‌‌های هوای بیرون اتاق دارای گردوغبار و آلاینده‌های مختلف است، کانال‌ها هوای را به سمت فن‌ها هدایت می‌کنند تا قبل از ورود به اتاق عملیات تصفیه هوا و پاکیزه کردن آن را به کمک فیلترهای خود انجام دهند. در واقع فن‌ها  باید دارای یک فیلتر قوی باشند تا مانع از ورود گردوغبار و آلاینده‌های مختلف شوند.

فیلتر باکس اتاق یکی از مهم‌ترین بخش‌های تهویه هوا و کانال کشی اتاق تمیز به شمار می‌آید که مهم‌ترین وظیفه آن جای‌دادن فیلترها در داخل خود و جلوگیری از آلاینده‌های مختلف به داخل اتاق است.

فیلتر باکس اتاق تمیز باید به‌صورت اصولی در اتاق تمیز پیاده شود و فیلترهاِ آن در زمان معینی تعویض شوند، درصورتی‌که تعویض فیلتر در زمان مناسبی انجام نشود، امکان خرابی دستگاه وجود دارد.

اجزای مختلف فیلتر باکس

فیلتر باکس از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای آشنایی بهتر با نحوه کانال کشی در اتاق تمیز و تصفیه هوای آن باید با آن‌ها آشنا شوید، این اجزا عبارت‌اند از:

  • بدنه: متشکل از یک باکس هوا با پوشش رنگ کوره‌ای استاتیک
  • اکترفون: یک فن قوی در داخل فیلتر باکس برای فیلتر و تصفیه هوای ورودی و خروجی
  • پلنیوم باکس: برای ایجاد ثبات و یکنواختی در هوادهی کانال‌ها
  • اولپا: یک فیلتر بسیار قوی برای جذب ذرات و آلاینده‌های موجود در هوا
  • داکت‌های ورودی و خروجی: برای ورود و خروج هوا به طور کامل و بدون هیچ اشتباهی
  • دریچه تنظیم هوا: برای تنظیم هوای خروجی و ورودی
  • دیفیوزر سقفی یا دریچه خورشیدی: توزیع مناسب هوا در محیط

انواع فیلتر باکس و ویژگی آن‌ها

معمولاً بیشتر افرادی که با نحوه کانال کشی اتاق تمیز آشنا می‌شوند، نمی‌دانند که یلتر باکس انواع مختلفی دارد. در گذشته از فیلتر باکس فلزی برای تصفیه هوای ورودی کانال‌ها استفاده می‌کردند، اما سروصدای زیاد و امکانات کم آن باعث شد که آن را کنار بگذارند.

در چند سال گذشته مدل دیگری از فیلتر باکس‌ها به وجود آمدند تا کانال کشی اتاق تمیز و عملیات فیلتر هوا به شکل بهتر و راحت‌تری انجام بگیرد. فیلتر باکس‌های پانلی از جنس ساندویچ پانل ساخته می‌شوند و جنس دیواره داخلی و بیرونی آن‌ها را ورق گالوانیزه تشکیل می‌دهد. به‌طورکلی ساختار این نوع از فیلتر بکس‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده است که سروصدای آن‌ها به کمترین حد ممکن برسد و دیگر هیچ مشکلی در فرایند کانال کشی اتاق تمیز ایجاد نکنند.

بیشتر بخوانید | فن فیلتر باکس

مزایای فیلتر باکس در کانال کشی اتاق تمیز

فیلتر باکس‌ها به‌عنوان یکی از بخش‌های بسیار مهم اتاق تمیز، مزیت‌های فوق‌العاده خوبی به همراه دارند که موارد زیر مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند:

  • کاهش صدا در کلیم روم
  • جلوگیری از ورود هوای آلوده‌‌های اتاق تمیز
  • توزیع مناسب هوا در بخش‌های مختلف اتاق

 

مزایای فیلتر باکس در کانال کشی اتاق تمیز

 

بهترین راه برای کانال کشی اتاق تمیز

نحوه کانال کشی در اتاق تمیز باید کاملاً اصولی و بر پایه دانش روز دنیا انجام شود. در واقع برای اینکه بتوانید کانال کشی کلین روم خود را به بهترین شکل انجام دهید، باید از بهترین متخصصان این زمینه کمک بگیرد و کار را بر عهده آن‌ها بگذارید. گروه اکیاس (وطن یا کلایما) به کمک متخصصان و مهندسان حرفه‌ای خود، بهترین طراحی را برای کانال کشی اتاق تمیز انجام می‌دهند، برای بهره‌مندی از دانش و تخصص افراد حرفه‌ای و کانال کشی اتاق تمیز در بالاترین کیفیت، کافی است به سایت () مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید | مشکلات اتاق تمیز

نتیجه گیری

بیشتر افرادی که قصد راه‌اندازی اتاق تمیز را دارند، هنوز نمی‌دانند که نحوه کانال کشی در اتاق تمیز چگونه است و چه مزایای به همراه دارد. کانال کشی اتاق تمیز در کنار فیلتر باکس نقش مهم و اساسی در جلوگیری از ورود گردوغبار و سایر آلاینده‌ها به داخل اتاق دارند، بنابراین باید به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید.

در این مطلب به طور کامل نحوه کانال کشی اتاق تمیز را به همراه فیلتر باکس آن مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با ویژگی و مزایای آن‌ها آشنا شوید. اگر همچنان درباره کانال کشی اتاق تمیز سؤال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نحوه کانال کشی در اتاق تمیز چگونه است؟

هنگام طراحی اتاق تمیز، کانال‌های مخروطی شکل را برای اتاق در نظر می‌گیرند تا ورود و خروج هوا را انجام دهند و از عبور گردوخاک و یا تغییرات دما جلوگیری کنند.

رایج‌ترین نوع کانال برای اتاق تمیز کدام است؟

اشغال فضای کم، نصب آسان و مکش بالای کانال‌های گرد باعث می‌شود که در بیشتر اتاق‌های تمیز از آن‌ها استفاده کنند.

فیلتر باکس چیست؟

هنگامی که کانال‌ها هوا را به داخل اتاق می‌کشند، ابتدا آن را از فیلتر باکس عبور می‌دهند تا از ورود ذرات ریز و آلاینده‌های مختلف جلوگیری کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا