فن فیلتر باکس

فن فیلتر باکس

جریان دادن هوای تمیز در محیط‌های حساس مانند مراکز بهداشتی درمانی و تصفیه هوای خروجی مضر در کارخانجاتی که باعث انتشار آلاینده‌ها به محیط زیست می‌شوند، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر، استفاده از فن فیلتر باکس مجهز به فیلتر، جهت پاک‌سازی هوا از انواع آلاینده‌ها توصیه می‌شود.

این دستگاه در مسیر ورودی و یا خروجی هوا قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری و انتشار ذرات معلق می‌شود. فن‌ فیلتر باکس بالاترین کیفیت هوا را به کارکنان ارائه می‌دهد و از این طریق به حفظ سلامت آنها و افزایش عمر مفید الکتروفن کمک می‌کند. 

فن فیلتر باکس چیست؟

در بسیاری از مکان‌ها، تامین هوای تمیز و عاری از هرگونه آلاینده یک نیاز ضروری است. این نیاز باید در هنگام طراحی سیستم‌های ورودی هوا مورد توجه قرار بگیرد. یکی از این اجزا استفاه از فن‌ فیلتر باکس در مکان‌هایی است که به درجه بالایی از خلوص هوا نیاز دارند؛ اتاق‌ تمیز است.

در اتاق تمیز باید حجم کنترل شده‌ای از ذرات معلق در هر متر مکعب هوا وجود داشته باشد. همچنین در کارخانجات صنعتی مجهز به اتاق تمیز برای جلوگیری از انتشار هوای خروجی حامل آلودگی به هوا، از فن‌ فیلتر باکس استفاده می‌شود. این دستگاه با تصفیه کردن هوا، شرایط استاندارد را برای کار کردن در اتاق تمیز تامین می‌کند.

فن فیلتر باکس چیست؟

وظیفه فن‌ فیلتر باکس، پاک کردن هوا از هر گونه ذراتی است که ممکن است وجود داشته باشند. این کار به کمک فیلتراسیون چندمرحله‌‌ای انجام می‌شود. برای هر مرحله از فیلتراسیون در این دستگاه، یک روش خاص طراحی شده است. معمولا از اینرسی، گیر انداختن یا انتشار استفاده می‌شود. با کمک این روش‌ها ذراتی که در هوا وجود دارند، به فیلتر می‌‌چسبند و سپس هوای سالم از آن عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید | اتاق توزین چیست

مزایای استفاده از فن فیلتر باکس

فن‌ فیلتر باکس هوا را به داخل اتاق تمیز باز می‌گرداند. این دستگاه قابلیت تصفیه هوای بازگشتی را دارد. به عمل بازگشت هوا به داخل اتاق تمیز، اصطلاحا اگزاست می‌گویند.

همچنین، این دستگاه می‌تواند میزان ورودی و خروجی سیستم را افزایش دهد؛ به صورتی که اگر برای محیط نیاز به ورودی بیشتری باشد، می‌توان از فن‌ فیلتر باکسی استفاده کرد که چندین دهانه داشته باشد. البته سیستم‌های فن فیلتر باکس در دو مدل هستند تولید می‌شوند که عبارتند از فیلتر باکس فلزی و پانلی یا بی‌صدا. استفاده از هر یک از انواعاین دستگاه  مزایای زیادی به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کاهش صدا در کلین روم
  • جلوگیری از ورود ذرات آلاینده به کلین روم
  • توزیع مناسب هوا در بخش‌های مختلف کلین روم

کاربردهای فن فیلتر باکس

همه صنایع تلاش می‌کنند به هر روشی که می‌توانند سلامتی پرسنل خود را با فناوری‌های جدید حفظ کنند. هوای تمیز نیز یکی از الزاماتی است که برای سلامتی افراد بسیار مهم می‌باشد.

بیشتر بخوانید | فیلتر باکس

به همین خاطر در مراکزی که آلودگی در آن‌ها بسیار زیاد است و یا به آلودگی حساس هستند (مانند اتاق‌های تمیز)، از فن‌ فیلتر باکس استفاده می‌شود. این باکس‌ها هوای آلوده را می‌گیرند و سپس با کمک فیلترهای هپا یا اولپا آن‌ها را تصفیه می‌کنند. بدین ترتیب از ورود ذرات به هوا جلوگیری می‌شود.

کاربردهای فن فیلتر باکس

فیلتر باکس در محلی نصب می‌شود که هوای آلوده از یک محیط به محیط دیگر وارد می‌‌شود. به همین دلیل این فیلترها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از عبور هوای آلوده جلوگیری به عمل بیاید.

فن‌ فیلتر باکس از سه بخش تشکیل می‌شود: دریچه خروجی، ورودی و دریچه‌ای برای برگشت هوا که عملکرد درست فیلتر را تضمین می‌کند. برای عملکرد بهتر فن فیلتر باکس، باید از هوابندی دریچه و درگیری آن نیز اطمینان حاصل کنید.

این فیلترها که بیشتر اوقات در سقف تعبیه می‌شوند، از جنس گالوانیزه تهیه می‌شوند. البته برای زیبایی بیشتر و ماندگاری با کیفیتی بالاتر، فن فیلتر باکس را با رنگ الکترواستاتیک پوشش می‌دهند.

گفتنی است باکس‌های فیلتراسیون تنها برای تصفیه هوا به کار نمی‌روند، بلکه حتی برای کاهش صدا نیز می‌توان از این باکس‌های خارق‌العاده استفاده کرد. لازم به ذکر است که این باکس‌ها برای عملکرد بهتر به یک فن و فیلتر نیاز دارند.

از میان دیگر کاربردهای فن‌ فیلتر باکس می‌توان به کاهش میزان سروصدا اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که استفاده از آن و نصب فیلترهای متناسب با نوع کاربری در مسیر هوای ورودی، تا حد زیادی باعث جلوگیری از آلودگی محیط و افزایش عمر مفید فن می‌شود.

استفاده در اتاق تمیز؛ مهم‌ترین کاربرد فن فیلتر باکس

انتخاب یک فیلتر مناسب برای فیلتر باکس با اهمیت‌ترین نکته در کاربرد فیلتر باکس است. این فیلتر باید متناسب با کلاس اتاق تمیز باشد. عدم رعایت این مساله در اتاق‌های تمیز به فیلترینگ ویژه‌ای نیاز دارند، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

بسیاری از محیط‌‌های کاری یا مراکز درمانی و بهداشتی ناخواسته هوای آلوده منتشر می‌کنند. این مساله باعث می‌شود ذرات معلق به هوا وارد شوند. در اینجا است که برای جلوگیری از این آلودگی، فن‌ فیلتر باکس وارد عمل می‌شود.

استفاده از فن فیلتر باکس در اتاق تمیز

از فن فیلتر باکس می‌توان در هر محیطی که هوای آلوده تولید می‌شود اما به هوای تمیز نیاز دارد، استفاده کرد. مراکز بهداشتی و درمانی مانند آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از جمله این موارد هستند. اما صنایع داروسازی یا شیمیایی مانند کارخانه‌های پتروشیمی و حتی صنایع دیگر مانند بیوتکنولوژی شاید بیش از سایر مکان‌ها به چنین تجهیزی نیاز داشته باشند. از میان کاربردهای این دستگاه در اتاق‌های تمیز، می‌توان به صنایع زیر اشاره کرد:

  • صنایع دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع بیوتکنولوژی
  • صنایع غذایی
  • صنایع میکروالکترونیک
  • صنایع تجهیزات پزشکی
  • آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی
  • مراکز درمانی و بیمارستانها

روش عملکرد فن فیلتر باکس

محل تعبیه فن فیلتر باکس، در قسمت ورودی هوا است. هوا با مکیده شدن توسط فن سانتریفیوژ وارد دستگاه می‌شود. فن فیلتر باکس مجهز به چندین مرحله فیلتراسیون است. این مراحل با گیر انداختن ذرات به یکی از سه روش نیروی اینرسی، گیر کردن، انتشار و پراکندگی، باعث جذب ذرات گرد و غبار و معلق موجود در هوا می‌شوند و پاکیزگی هوای عبوری را به همراه می‌آورند.

بیشتر بخوانید | فن فیلتر یونیت چیست

فیلترهای به کار رفته در این دستگاه قدرت جذب بالایی دارند. معمولا برای جذب ذرات تا ۹۹/۹۹ درصد از فیلترهای هپا و اولپا استفاده می‌شود. در فن فیلتر باکس در صورت لزوم، جهت جلوگیری از ایجاد سروصدای فن می‌توان از سایلنسر و یا صداگیر فن نیز استفاده کرد.

این فناوری از انتشار سروصدای فن به داخل کانال و یا داکت جلوگیری می‌کند. فن فیلتر باکس با توجه به ظرفیت مورد نیاز در ابعاد مختلف طراحی می‌شود. همچنین دستگاه‌های هواساز و ایرواشر نیز نوعی فیلتر باکس به شمار می‌روند.

اجزای فن فیلتر باکس

فن فیلتر باکس برای عملکرد بهتر از بخش‌های متعددی تشکیل می‌شود. اگر هر یک از این اجزای تشکیل‌‌دهنده نتواند به خوبی عمل کند، نتیجه هوای غیر استاندارد خواهد بود.

دریچه‌های ورودی و خروجی و همچنین برگشت هوا در کلین روم باید کاملا هوابند شوند. بدین ترتیب، هوا بصورت کامل، فیلتر می‌شود و این هوای فیلترشده بطور متناسب در فضای کلین روم توزیع گردد.

پس از اینکه قطعات مختلف به یکدیگر پیچ شدند، با یک لایه از رنگ و لاستیک‌های مخصوص پوشش داده می‌شوند. دلیل انجام این کار، محافظت از قطعات در مقابل خوردگی است. این کار همچنین باعث می‌شود بتوان به راحتی این قطعات را از هم باز کرد، ضمن آن که عمر دستگاه نیز بالا می‌رود.

اجزای فن فیلتر باکس

اتاقک فیلتر دارای چند بخش است. این فیلترها درون بخش پلونیوم قرار داده می‌شوند و اصلی‌ترین بخش یک فن فیلتر باکس را تشکیل می‌دهند. یک بخش اتاقک از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود.

در بخش دیگر یک فیلتر کیسه‌ای قرار داده می‌شود که به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد. در بخش سوم نیز فیلترهای فیلتر هپا و اپا تعبیه می‌شوند. گفتنی است این دستگاه‌ها سروصدای زیادی تولید می‌کنند و برای کنترل سطح صدا از قطعه‌ای به نام سایلنسر استفاده می‌شود.

برای اینکه بتوانید پس از نصب این فیلترها به آن‌ها دسترسی داشته باشید، یک دریچه قرار داده می‌شود که باید به خوبی عایق‌بندی و درزگیری شود تا کیفیت فیلتر و عملکرد آن به خوبی تضمین شود. در نهایت یک داکت خروجی و ورودی هوا قرار داده می‌شود که یا در قسمت کناری یا در قسمت بالایی این دستگاه قرار داده شده است. در ادامه، مهم‌ترین اجزای فن فیلتر باکس شرح داده خواهند شد.

بدنه فیلتر باکس

بدنه فیلتر یا پلونیوم مهم‌ترین قسمت این ابزار است و از جنس گالوانیزه و یا استیل با پوشش رنگ کوره‌ای ساخته می‌شود. این پوشش به صورت دوجداره است و میان دو جداره، با عایق الاستومری پر می‌شود. این بدنه ساختاری کاملا پیچ و مهره‌ای دارد.

این ساختار برای برای جلوگیری از خوردگی، افزایش عمر دستگاه، و همینطور قابل مونتاژ و دی‌مونتاژ بودن در نظر گرفته شده است. ورق‌ها پس از رنگ‌کاری، با استفاده از لاستیک‌های ویژه پروفیل سازه بسته و هوابند می‌شوند.

الکتروفن؛ از اجزای کلیدی فن فیلتر باکس

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده فن فیلتر باکس، الکتروفن است. الکتروفن تهیه شده از فن بکوارد (رو به عقب)، فوروارد (رو به جلو) و یا کامفری است. این بخش طبق استاندارد ISO 1940 دارای بالانس استاتیک و دینامیک می‌باشد. الکتروفن برای سیستم تعلیق، مجهز به لاستیک‌های  لرزه‌گیر زیرمجموعه فن و موتور است.

داکت ورود و خروج هوا

از جمله قطعات دیگر در بدنه فن فیلتر باکس، داکت ورود و خروج هوا است. این بخش، که در قسمت کناری و یا بالای بدنه فیلتر باکس تعبیه می‌شود و وظیفه ورود یا خروج هوا از فیلتر باکس به داکت اصلی هواساز را بر عهده دارد.

شاسی فن فیلتر باکس

در فن فیلتر باکس یک شاسی نیز وجود دارد. طراحی شاسی با توجه به ناودانی فابریک انجام می‌شود. طراحی شاسی با توجه به ظرفیت و حجم انجام می‌شود. این قطعه پس از عملیات جوشکاری و فرزکاری با رنگ پوشش داده می‌شود.

اتاقک فیلتر

اتاقک فیلتر چندین سطح دارد. بستر اول از جنس آلومینیوم و به صورت Flat-Type ساخته می‌شود. دومین بستر یک فیلتر کیسه‌ای قابل تعویض است. در ادامه، بستر سوم با استفاده از فیلتر هپا و اولپا دارای ضریب جذب بالا پوشش داده می‌شود.

فیلتر؛ مهمترین بخش در فن فیلتر باکس

مهم‌ترین قسمت فن فیلتر باکس، فیلتری است که درون پلنیوم باکس نصب می‌شود. این فیلتر بنا به کاربرد و کلاس اتاق تمیز، از نوع هپا و الپا در داخل فیلتر باکس قرار می‌گیرد. این فیلترها قدرت جذب بالایی دارند. حتی می‌توان گفت که تا ۹۹/۹۹ درصد ذرات آلاینده را به خود جذب می‌کنند. برای اینکه سر و صدای فن نیز گرفته شود در داخل دستگاه از صداگیر یا سایلنسر استفاده می‌شود.

فیلتر؛ مهمترین بخش در فن فیلتر باکس

دمپر هوای تازه و سیرکوله

دمپر هوا از نوع OBD با تیغه آلومینیومی و با مقطع Airfoil است که برای آب‌بندی بهتر و افت فشار کمتر ساخته می‌شوند. چرخ‌دنده‌ها، دمپرها و بوش‌ها برای اینکه روان باز و بسته شوند، از جنس پلی آمید ساخته می‌شوند.

دریچه خورشیدی

یکی از اجزای دکوراتیو فیلتر باکس که باعث توزیع بهینه هوا در محیط می‌شود، دریچه خورشیدی است. این بخش از فن فیلتر باکس در طرح‌های مختلف از جنس آلومینیوم با پوشش رنگ کوره‌ای تولید می‌شود. وظیفه دریچه خورشیدی توزیع متناسب هوا در محیط است. دریچه خورشیدی در دهانه خروجی فن فیلتر باکس تعبیه می‌شود.

وظیفه اصلی دریچه خورشیدی، جلوگیری کردن از پرتاب هوا بصورت ناهمگن، عمودی و غیر متناسب است. با پرتاب چرخشی هوای فن فیلتر باکس از طریق دریچه خورشیدی، هوای فیلترشده با شتاب و فشار معقول و متناسب به تمام نقاط اتاق تمیز تزریق می‌شود. در واقع آنچه پس از نصب فن فیلتر باکس می‌بینید، همین دریچه خورشیدی یا دیفیوزر سقفی است. این بخش در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و از جنس آلومینیوم تولید می‌شود.

محل نصب فن فیلتر باکس

معمولا فن فیلتر باکس در سقف نصب می‌شود. البته نوع فیلتری که در آن استفاده می‌شود، بستگی به محیطی دارد که در آن قرار می‌گیرد. این دستگاه در انتهای خروجی و یا ورودی هوا در کانال‌های سیستم‌های هوارسانی استفاده می‌شود. این دستگاه در جلو دریچه‌های هوا قرار می‌گیرد. البته تفاوتی ندارد که دریچه‌ها از چه نوعی باشند. مثلا برای دریچه هوای رفت و یا دریچه‌های برگشت، می‌توان از فن‌ فیلتر باکس استفاده کرد.

اکیاس؛ تولیدکننده انواع تجهیزات اتاق تمیز در ایران

تامین هوای سالم از الزامات بسیاری از مکان‌ها به ویژه اتاق‌های تمیز است. با استفاده از فن فیلتر باکس می‌توان به سادگی این الزام را برآورده کرد. این دستگاه قابلیت کم کردن صدای تولیدشده توسط سیستم‌های تهویه را نیز دارد. شرکت دانش‌بنیان اکیاس گروپ تولیدکننده اتاق تمیز در ایران است.

ما در اکیاس گروپ بسته به میزان حساسیت اتاق تمیز مد نظر شما، به‌روزترین تجهیزات را با قیمت کاملا رقابتی عرضه می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فن‌ فیلتر باکس، لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

این دستگاه در مسیر ورودی و یا خروجی هوا قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری و انتشار ذرات معلق می‌شود. فن‌فیلتر باکس بالاترین کیفیت هوا را به کارکنان ارائه می‌دهد و از این طریق به حفظ سلامت آنها و افزایش عمر مفید الکتروفن کمک می‌کند.

بدنه فیلتر یا پلونیوم مهم‌ترین قسمت این ابزار است و از جنس گالوانیزه و یا استیل با پوشش رنگ کوره‌ای ساخته می‌شود. این پوشش به صورت دوجداره است و میان دو جداره، با عایق الاستومری پر می‌شود. این بدنه ساختاری کاملا پیچ و مهره‌ای دارد. این ساختار برای برای جلوگیری از خوردگی، افزایش عمر دستگاه، و همینطور قابل مونتاژ و دی‌مونتاژ بودن در نظر گرفته شده است. ورق‌ها پس از رنگ‌کاری، با استفاده از لاستیک‌های ویژه پروفیل سازه بسته و هوابند می‌شوند.

معمولا فن فیلتر باکس در سقف نصب می‌شود. البته نوع فیلتری که در آن استفاده می‌شود، بستگی به محیطی دارد که در آن قرار می‌گیرد. این دستگاه در انتهای خروجی و یا ورودی هوا در کانال‌های سیستم‌های هوارسانی استفاده می‌شود. این دستگاه در جلو دریچه‌های هوا قرار می‌گیرد. البته تفاوتی ندارد که دریچه‌ها از چه نوعی باشند. مثلا برای دریچه هوای رفت و یا دریچه‌های برگشت، می‌توان از فن‌فیلتر باکس استفاده کرد.

تجهیزات اکیاس گروپ

اتاق تمیز شامل تجهیزات مختلفی است و برای اینکه یک کلین روم مطابق با استانداردها باشد باید از تجهیزاتی که مناسب استفاده کند. در ادامه به چند مورد از تجهیزات اتاق تمیز اشاره می کنیم: 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا