تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز

تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز

حفظ نظافت اتاق تمیز و جلوگیری از ورود هرگونه عامل خارجی آلوده‌کننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ایزوله نبودن محیط کلین روم می‌تواند باعث آلودگی تجهیزات و محصولات تولیدشده در این فضا شود و کیفیت آن‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، استفاده از تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز بسیار حیاتی است. برای تمیزسازی اتاق‌ های تمیز از طیف وسیعی از تجهیزات مانند انواع شوینده‌ها و گندزداها، سیستم‌های تصفیه هوا، دوش‌های هوا و … استفاده می‌شود.

مواد شیمیایی ضدعفونی‌ کننده

ماد شیمیایی نقش غیرقابل انکاری را در تمیزسازی اتاق‌ های تمیز برعهده دارند. ممکن است اتاق تمیز مجموعه شما به انواع سیستم‌های فیلتراسیون هوا مجهز باشد، اما باز هم آلودگی‌هایی به محیط وارد شود. بخش عمده این آلودگی‌ها از طریق نیروی انسانی به کلین روم وارد می‌شوند و شما برای از بین بردن آن‌ها باید از انواع مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

معمولا در اتاق تمیز برای از بین بردن آلودگی‌های موجود روی سطوح مختلف از انواع مواد شوینده و گندزداهای مناسب استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی انواع این تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید | تجهیزات استیل اتاق تمیز

مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده اتاق تمیز

شوینده‌ها با توجه به چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟

در انتخاب ماده شوینده مناسب برای تمیزسازی اتاق تمیز معمولا به دو نکته اساسی توجه می‌شود. اولین معیار مهم برای انتخاب ماده شوینده، توجه به ترکیبات شیمیایی آن است. اکثر شوینده از نظر ساختار شیمیایی محلول‌هایی غیر یونی و خنثی هستند. پیشنهاد می‌شود برای انتخاب شوینده مناسب برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف در داخل کلین روم، به سراغ گزینه‌هایی بروید که مقدار کف کمتری داشته باشند.

از طرف دیگر، برای انتخاب این تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز، توجه داشته باشید که ماده شوینده شما باید با مواد گندزدای مورد استفاده سازگار باشد. در صورت عدم سازگاری این دو ماده با یکدیگر، شوینده‌ها می‌توانند باعث کاهش خواص زیست‌کشی مواد گندزدا شوند و روی عملکرد آن‌ها تاثیر منفی بگذارند.

متداول‌ترین شوینده‌های مورد استفاده برای تمیزسازی اتاق‌ های تمیز عبارتند از

  • انواع صابون‌ها
  • شوینده‌های آنیونی
  • شوینده‌های کاتیونی
  • شوسنده‌های غیر یونی
  • شوینده‌های اسیدی
  • شوینده‌های قلیایی
  • شوینده‌های آمفوتری

معیارهای انتخاب یک ماده گندزدای مناسب برای کلین روم

گندزدا در واقع یک عامل شیمیایی است که می‌توان با اعمال آن بر روی سطوح مختلف کلین روم، میکرو ارگانیسم‌های مضر را از بین برد. گنزداها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از ان‌ها عملکرد متفاوتی دارند. انتخاب یک گندزدای مناسب در صنایعی مانند داروسازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. گندزداها به صورت کلی به دو دسته اکسیدکننده و غیراکسیدکننده تقسیم می‌شوند.

معیارهای انتخاب یک ماده گندزدای مناسب برای اتاق تمیز

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب مواد گندزدا این است که ماده مورد نظر طیف فعالیت وسیعی داشته باشد. یعنی ماده گندزدا باید بتواند روی میکرو ارگانیسم‌های رویشی مختلف مانند باکتری‌های گرم مثبت و منفی اثرگذاری قابل قبولی داشته باشند.

بیشتر بخوانید | فیلتر هپا چیست

همچنین این تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز باید سرعت عمل بالا یا به اصطلاح زمان تماس مناسبی داشته باشند. زمان تماس به مدت زمانی اشاره دارد که ماده گندزدا برای اثرگذاری بر روی میکرو ارگانیسم‌ها به آن نیاز دارد. معمولا پیشنهاد می‌شود که برای تمیزسازی اتاق تمیز از گندزداهایی استفاده کنید که زمان تماس آن‌ها کمتر از ۱۰ دقیقه باشد.

سایر معیارهای مهم برای انتخاب ماده گندزدا عبارتند از:

  • سلامتی و ایمنی کارکنان
  • هزینه
  • نوع میکروارگانیسم‌ها
  • سازگاری با مواد شوینده مورد استفاده
  • سازگاری با سطوح مختلفی که قرار است گندزدایی شوند

استفاده از تنظیف‌های مخصوص برای تمیزسازی اتاق تمیز

تنظیف‌ها یکی از تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز هستند که باید در انتخاب آن‌ها دقت زیادی به خرج داد. معمولا برای اعمال کردن شوینده‌ها و گندزداهای استاندارد برای نظافت سطوح مختلف کلین روم، از سری‌های کف‌شوی و انواع دستمال‌ها و پارچه‌های بدون پرز استفاده می‌شود. مهم‌ترین عامل در انتخاب یک تنظیف مناسب است که پارچه مورد استفاده باید از نوع بی‌بافت باشد و هیچ ذره یا پرزی را ایجاد نکند. زیرا همین پرزها می‌توانند باعث آلودگی محیط کلین روم شوند و کیفیت محصولات را تحت‌تاثیر قرار دهند.

استفاده از تنظیف‌های مخصوص برای تمیزسازی اتاق تمیز

تنظیف‌های مورد استفاده برای تمیزسازی اتاق تمیز معمولا از جنس سلولوز و پلی استر تولید می‌شوند و در زمینه نگهداری مایعات در بافت خود، ظرفیت بسیار بالایی دارند. همچنین این پارچه‌ها و دستمال‌ها باید در حذف ذرات غیرزیست‌پذیر عملکرد قابل قبولی داشته باشند و بتوانند ماده شونده و گندزدا را به خوبی بر روی سطوح مورد نظر اعمال کنند.

با انتخاب درست این تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز، می‌توانید بسیاری از آلودگی موجود در محیط اتاق را از بین ببرید. فراموش نکنید که تمامی تنظیف‌ها پیش از ورود به اتاق تمیز باید به صورت کامل ضدعفونی شوند.

بیشتر بخوانید | فیلتر کیسه ای چیست

دوش هوا یکی از مهم‌ترین تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز است

راه‌اندازی یک اتاق تمیز بدون نصب تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز مانند دوش‌های هوا امکان‌پذیر نیست. زیرا در صورت دم وجود این تجهیزات آلودگی می‌تواند به سادگی وارد محیط کلین روم شود. دوش هوا در واقع یک مسیر پاکسازی با عملکرد بالا است که نظافت افراد و وسایل تجیهزات ورودی به اتاق تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوش هوا اتاق تمیز  مقدار آلودگی ورودی به داخل محیط اتاق تمیز را به حداقل می‌رساند. کارکنان، تجهیزات و وسایل مختلف در هنگام ورود به کلین روم در زیر دوش‌های هوا با استفاده از هوای پرفشار پاکسازی می‌شوند.

استفاده از فیلترهای تصفیه در سیستم‌های هواساز

تجهیزات سیستم هواساز اتاق‌ های تمیز با توجه به کلاس اتاق‌ طراحی و نصب می‌شوند. سیستم‌های هواساز می‌توانند یکی از عوامل ورود آلودگی به محیط کلین روم باشند، به همین علت معمولا در بخش خروجی این سیستم‌ها از انواع فیلترهای هوا استفاده می‌شود. وظیفه این فیلترها جلوگیری از ورود ذرات ریز گرد و غبار به محیط اتاق تمیز است.

بیشتر بخوانید | هواساز هایژنیک

این تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز می‌توانند ذراتی با ابعاد نزدیک به ۵/۰ میکرون را در الیاف خود نگه دارند. فیلترهای هپا (HEPA) از کاربردی‌ترین انواع فیلترهای تصفیه هوا هستند.

استفاده از فیلترهای تصفیه در سیستم‌های هواساز

استفاده از تجهیزات تمیز سازی اتاق تمیز هرچند وقت یکبار لازم است؟

تمیز کردن اتاق تمیز در فواصل زمانی لازم به اندازه استفاده از بهترین تجهیزات و مواد برای ساخت و مجهز نمودن آن ضروری است. برای انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی ضروری است که افراد از تمیز بودن کلین روم اطمینان حاصل نمایند، به این ترتیب کارایی کلین روم به حداکثر میزان خود می رسد.

وقتی استانداردهای لازم برای تمیز بودن اتاق تمیز رعایت شوند، ضمن افزایش طول عمر کلین روم، شاهد بهبود و ارتقاء کارایی آن خواهیم بود و به همین دلیل نگهداری، تعمیر و تمیز کردن کلین روم به کمک تجهیزات تمیز سازی اتاق تمیز امری ضروری است. برنامه تمیزسازی معمولا به صورت موردی، روزانه و هفتگی خواهد بود.

انواع تجهیزات لازم برای تمیز سازی اتاق تمیز کدام اند؟

در کلین روم ها از انواع تجهیزات تمیز سازی اتاق تمیز استفاده می شود. ساختار کلین روم ها به گونه ای است که حتی هوای موجود درون اتاق هم به کمک تجهیزات ویژه ای اعم از دستگاه های فیلتر و تصفیه هوا تمیز می شوند. کلین روم ها همچنین مجهز به انواع دستگاه های تست دما، اختلاف فشار محیط و شمارش ذرات محیط هستند و به همین دلیل امکان کنترل حجم آلاینده های فضا و از بین بردن آن ها وجود دارد. علاوه بر آن برای پاکسازی و نگهداری از کلین روم ها از لوازم و تجهیزات دیگری هم استفاده می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم

انواع تنظیف های مخصوص اتاق تمیز

یکی دیگر از لوازم و تجهیزات تمیز سازی اتاق تمیز، تنظیف ها هستند. به کار گیری تنظیف های مخصوص برای تمیز کردن انواع سطوح کلین روم مانند میز کار، تجهیزات موجود در اتاق و… ضروری است. چنین تنظیف هایی از جنس خاصی تولید می شوند که ضمن مقاومت بالا در برابر ضدعفونی کننده ها، پس از اتمام فرایند پاکسازی، ذره ای روی محیط باقی نخواهد ماند.

سطل های شستشوی کلین روم

برای تمیز کردن کلن روم می‌ توان از یک سطل که حاوی انواع مواد ضدعفونی کننده و آب است استفاده کرد. وقتی از تی برای تمیز کردن کف استفاده می شود، کثیفی ها و آلودگی های موجود در محیط به سطل بر می گردد. بنابراین بهترین راه کار برای پیشگیری از از انتقال آلودگی به سطوح دیگر استفاده از ۲ الی ۳ سطل می باشد.

ملزومات-تمیزسازی-اتاق-تمیز

 

انواع مواد شوینده مخصوص اتاق تمیز

انتخاب مواد شوینده و ضد عفونی کننده کلین روم ها بر اساس کلاس اتاق تمیز می باشد چرا که هر کدام از این شوینده ها و ضدعفونی کننده ها دارای اثربخشی متفاوتی می باشند.

بیشتر بخوانید | استانداردهای اتاق تمیز

راه‌اندازی و تجهیز اتاق تمیز با خدمات مجموعه اکیاس

کلین روم در گذشته بیشتر در بیمارستان‌ها و صنایع پزشکی کاربرد داشت، اما با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، امروزه این اتاق‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد طراحی و اجرای یک اتاق تمیز در مجموعه خود را دارید، می‌توانید از خدمات متنوع شرکت اکیاس گروپ استفاده کنید. کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره تخصصی برای خرید انواع تجهیزات مورد نیاز به منظور راه‌اندازی یک کلین روم متناسب با نیازهای شما هستند.

کلین روم‌ها با توجه به استانداردهای مختلف و در کلاس‌های متفاوتی طراحی و اجرا می‌شوند. حفظ نظافت اتاق تمیز و جلوگیری از ورود هرگونه عامل خارجی آلوده‌کننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ایزوله نبودن محیط کلین روم می‌تواند باعث آلودگی تجهیزات و محصولات تولیدشده در این فضا شود و کیفیت آن‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، استفاده از تجهیزات تمیزسازی اتاق تمیز بسیار حیاتی است. برای تمیزسازی اتاق‌های تمیز از طیف وسیعی از تجهیزات مانند انواع شوینده‌ها و گندزداها، سیستم‌های تصفیه هوا، دوش‌های هوا و … استفاده می‌شود.

تمیز کردن اتاق تمیز در فواصل زمانی لازم به اندازه استفاده از بهترین تجهیزات و مواد برای ساخت و مجهز نمودن آن ضروری است. برای انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی ضروری است که افراد از تمیز بودن کلین روم اطمینان حاصل نمایند، به این ترتیب کارایی کلین روم به حداکثر میزان خود می رسد. وقتی استانداردهای لازم برای تمیز بودن اتاق تمیز رعایت شوند، ضمن افزایش طول عمر کلین روم، شاهد بهبود و ارتقاء کارایی آن خواهیم بود و به همین دلیل نگهداری، تعمیر و تمیز کردن کلین روم به کمک تجهیزات تمیز سازی اتاق تمیز امری ضروری است. برنامه تمیزسازی معمولا به صورت موردی، روزانه و هفتگی خواهد بود

تجهیزات اکیاس گروپ

اتاق تمیز شامل تجهیزات مختلفی است و برای اینکه یک کلین روم مطابق با استانداردها باشد باید از تجهیزاتی که مناسب استفاده کند. در ادامه به چند مورد از تجهیزات اتاق تمیز اشاره می کنیم: 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا