فن فیلتر یونیت

فن فیلتر یونیت اتاق تمیز

اتاق‌های ویژه، الزامات مخصوص به خود را دارند. در اتاق تمیز، هوای پاک باید با نرخ تبادل مناسب، فشار کافی، کنترل دقیق دما، رطوبت و کیفیت هوا تامین شود. برای دستیابی به همه این موارد، می‌توان از فن فیلتر یونیت استفاده کرد.

فن فیلتر یونیت یک دستگاه تمیز‌کننده هوا است که جزئی ضروری برای تامین هوای پاک در کلین روم کارخانه‌های سازنده مواد دارویی، نیمه‌هادی‌ها، دیودهای کریستال مایع و غیره به شمار می‌رود. این تجهیز راهکاری انعطاف‌پذیر و اقتصادی برای داشتن هوای پاک است. فن‌ فیلتر یونیت معمولا روی سقف شبکه‌ای در اتاق‌های تمیز نصب می‌شود. در اتاق‌های تمیز بزرگ، تعداد فن‌ فیلتر یونیت‌ های مورد نیاز ممکن است حتی به چند صد دستگاه نیز برسد. در این مطلب قصد داریم به بررسی فن فیلتر یونیت بپردازیم.

فن فیلتر یونیت یک فناوری دو منظوره است که به طور همزمان هوای اتاق را با فیلتراسیون پیشرفته تصفیه می‌کند و جریان هوا را در فضایی که در آن نصب شده، با استفاده از یک فن موتوری افزایش می‌دهد. این تجهیزات مزایای زیادی برای سلامت و ایمنی محل کار به ارمغان می‌آورند و در مقایسه با سایر فناوری‌هایی که عملکردهای مشابهی دارند، ارزش قابل توجهی ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید | چیلر هوا خنک

فن فیلتر یونیت معمولا در تاسیساتی که به هوای تصفیه شده و چرخش هوای اتاق‌ها نیاز دارند، مانند اتاق‌های تمیز، تولیدات تخصصی، مواد غذایی، دارو و آزمایشگاه‌های علمی استفاده می‌شوند. مواد مورد استفاده برای ساخت این تجهیز را می‌توان به صفحه آلومینیوم-روی، صفحه فولاد ضدزنگ، صفحه آلیاژ آلومینیوم، صفحه پوشش داده شده با پودر تقسیم کرد.

فن‌ فیلتر یونیت چیست؟

بیشتر بخوانید | فیلتر هپا چیست

فن فیلتر یونیت یک سیستم فیلتراسیون موتوری است که برای تامین مداوم هوای تمیز و فیلتر شده برای اتاق تمیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واحدها در داخل شبکه سقف اتاق نصب می‌شوند و به طور مستقل یا در ارتباط با یک سیستم تهویه مطبوع کار می‌کنند. جریان هوا در کلین روم به گونه‌ای طراحی شده است که هوا را به دریچه‌های کف یا دیوارها هدایت کند. سپس هوا از اتاق خارج می‌شود یا به واحدهای فیلتر فن در سقف باز می‌گردد.

بسته به اندازه کلین روم شما، می‌توانید فن فیلتر یونیت را اضافه یا کم کنید تا شرایط لازم کلاس ایزو برآورده شود. به طور معمول، هر چه الزامات پاکیزگی cleanroom بیشتر باشد، فن فیلتر یونیت‌های بیشتری مورد نیاز خواهند بود.

ساختار فن‌ فیلتر یونیت

فن فیلتر یونیت‌ها هوا را برای بهبود شرایط محیط کار همچون اتاق‌های تمیز، تصفیه می‌کند و آن را به گردش در می‌آورند. ابتدا، یک یا چند فن فیلتر یونیت در سقف نصب می‌شوند و با سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی موجود یکپارچه می‌شوند.

ساختار فن‌ فیلتر یونیت

قطعات فن‌ فیلتر یونیت

استفاده از مدل‌های سبک‌وزن می‌تواند گزینه مناسبی برای این مرحله باشد. پس از نصب، یک فن موتوری راه‌اندازی می‌شود که هوا را از طریق سیستم فیلتراسیون به گردش در می‌آورد. بدین ترتیب با حذف ۹۹.۹۹ درصد از همه آلاینده‌ها، هوا تصفیه می‌شود. اجزای ساختار فن فیلتر یونیت عبارتند از:

  • بدنه نگهدارنده: محفظه آن از فولاد گالوانیزه، فولاد پوشش داده شده با پودر یا فولاد ضد زنگ SUS 304 ساخته شده است. لازم به ذکر است که مواد محفظه را می‌توان با توجه به نیاز مشتری نیز انتخاب کرد. ضخامت محفظه حدود ۱.۲ تا ۲.۰ سانتی‌متر است
  • پیش‌فیلتر: وظیفه اصلی پیش‌فیلتر، جلوگیری از آسیب به فیلتر هپا ناشی از نخاله‌ها است
  • فن: فن هوا را می‌مکد و آن را به سمت فیلتر هپا می‌دمد
  • فیلتر: فیلتر مورد استفاده برای این فیلتر، فیلتر هپا یا فیلتر اولپا است. در واقع می‌توان گفت مهمترین قسمت فن فیلتر یونیت، فیلتر آن است که هوا را فیلتر و محیطی تازه و تمیز ایجاد می‌کند
  • سوئیچ کنترلر: این دستگاه مجهز به کلید سه سطحی برای کنترل سرعت و کلید روشن/خاموش است و برای کنترل سرعت هوا سه سطح (کم، متوسط و زیاد) وجود دارد
  • موتور: می‌توان از موتور AC و موتور DC استفاده کرد. البته موتور DC بزرگ و گران‌قیمت است، ولی کنترل آن آسان می‌باشد. روانکاری برخی از موتورهای باکیفیت به شکل بدون روغن است. این موتورها دارای یاتاقان‌های آب‌بندشده، مجهز به حفاظت از اضافه‌بار حرارتی و عمر طولانی هستند
  • قطعات اتصال لوله هوا: در اتاق‌های تمیز با سطح تمیزی پایین، هیچ فشار ایستایی بر روی سقف وجود ندارد. بدین ترتیب، قطعات اتصال لوله هوا، اتصال بین لوله هوا و فن فیلتر یونیت را راحت‌تر می‌کنند

روش کار واحد فن‌ فیلتر یونیت

برای ایجاد شرایط اتاق تمیز، کوچکترین آلاینده‌های موجود در هوا (حتی کوچکتر از یک میکرون)، باید از هوا حذف شوند و با فشار مثبت به گردش در بیایند. آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند شامل گرد و غبار، هاگ، دود، بخارات، ویروس ها، باکتری‌ها و غیره باشند.

برای تصفیه هوا، این دستگاه ابتدا ذرات بزرگتر را با یک فیلتر اولیه غربال می‌کند تا در فیلترهای پیچیده‌تر گیر نکنند. فیلتر ثانویه در مرحله بعد، Air Fit از یک فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (هپا) برای حذف تا ۹۹.۹۹ درصد از ذرات کمتر از یک میکرون استفاده می‌کند.

روش کار واحد فن‌ فیلتر یونیت

گفتنی است فیلترهای هپا بالاترین استاندارد شناخته شده برای فناوری فیلتراسیون هوا به شمار می‌روند. این فیلترها با راندن هوا به داخل شبکه‌ای از الیاف مصنوعی فوق‌العاده ریز که به‌طور تصادفی تراز شده‌اند، کار می‌کنند. این مساله باعث می‌شود تا هر ذره‌ای که سعی در عبور از این شبکه را دارد، به دام بیفتد. زمانی که هوا از فیلتر خارج می‌شود، به طور کامل تصفیه شده و آماده انتقال به cleanroom یا تاسیسات می‌شود. همانطور که هوا تصفیه و آزاد می‌شود، یک فن موتوردار هوا را می‌دمد تا جریان بالاتری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید | اتاق توزین چیست

مراحل کار فن فیلتر یونیت به شرح زیر است:

  • هوا توسط فن از بیرون به داخل کشیده می‌شود
  • سپس با فشار از فیلتر هپا عبور می‌کند
  • فیلتر هپا گرد و غبار، باکتری‌ها و ذرات معلق در هوا را به دام می‌اندازد، هوای فیلتر شده خارج می‌شود

عملکرد فن‌ فیلتر یونیت

هوا از طریق فن، ابتدا از طریق یک پیش فیلتر و سپس معمولا از طریق فیلتر هپا (هوای ذرات با راندمان بالا) یا اولپا (هوای ذرات بسیار کم) به داخل کشیده می‌شود. این دو نوع فیلتر ذرات معلق در هوا را از بین می‌برند. بدین ترتیب همراه با فرکانس تغییرات هوا، تمیزی هوای اتاق مطابق با مشخصات فنی تضمین خواهد شد. برای فن فیلتر یونیت، چهار نوع روش کنترل وجود دارد. البته روش‌های کنترل باید با توجه به شرایط واقعی انتخاب شوند. این روش‌ها عبارتند از:

  • حالت کنترل تنظیم سرعت پیوسته
  • حالت کنترل سوئیچ چند سرعته
  • حالت کنترل کامپیوتر
  • موت کنترل از راه دور

عملکرد فن‌ فیلتر یونیت

اتاق تمیز دارای فن‌ فیلتر یونیت چه مزایایی دارد؟

این دستگاه برای مطابقت با الزامات ساخت اتاق تمیز، عملیات و نگهداری ساخته شده است. یکی از دلایل استفاده از این تجهیز، کاهش هزینه‌های عملیاتی از طریق صرفه‌جویی در انرژی است. علت دیگر، کاهش هزینه‌های ساخت به دلیل ساختار نازک، سبک و فشرده واحد فیلتر فن می‌باشد. همچنین در کاهش هزینه اولیه طراحی کلی cleanroom مانند ملاحظات مربوط به نویز نیز موثر واقع می‌شود.

از میان سایر مزایای فن فیلتر یونیت برای کلین روم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان ساخت کوتاه
  • امکان تنظیم سطح تمیزی از کلاس ۱ تا کلاس ۱۰۰۰ در هر مناطق متفاوت
  • کم بودن پتانسیل نشتی به دلیل اینکه قسمت مقابل سقف دارای فشار پایینی است
  • ترتیب این دستگاه تا حدودی روش ساخت cleanroom را تعیین می‌کند
  • امکان تنظیم سرعت هوا در هر منطقه
  • امکان افزایش یا تغییر انعطاف‌پذیر cleanroom به دلیل چیدمان فن فیلتر یونیت

بیشتر بخوانید | طراحی اتاق تمیز

مشخصات فنی این دستگاه

همانطور که گفته شد، برای تامین و پرکردن کلین روم با هوای فوق پاکیزه و در صنایع حساسی همچون مواد غذایی و داروسازی استفاده می‌شوند. بنابراین این تجهیزات باید مشخصات فنی دقیقی داشته باشند تا الزامات استاندارد را برآورده کنند. مشخصات مهم این دستگاه عبارتند از:

  • اندازه: معمولا در دو اندازه رایج به بازار عرضه می‌شوند که عبارتند از ۱۱۷۵x575x250 میلی‌متر و ۵۷۵x575x250 میلی‌متر
  • جریان هوا: جریان هوای آن نزدیک به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ متر مکعب در ساعت برای FFU1175 و ۶۰۰ متر مکعب در ساعت برای FFU575 است
  • سطح نویز: صدا در جریان هوای غیر یک‌جهته نباید بلندتر از ۶۰ دسی‌بل باشد. در عین حال، نویز در جریان هوای یک‌طرفه نیز نباید بیشتر از ۶۵ دسی‌بل باشد. بنابراین، هنگام انتخاب واحد فیلتر فن، سطح نویز این دستگاه تا حد امکان پایین است
  • سرعت هوا: میانگین سرعت هوا حدود ۰.۴۵ متر بر ثانیه است
  • سیستم کنترل: موتور DC باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. این موتور دارای کنترل هوشمند و صدای کمتری است. در مقابل، موتور AC صدای بلندتری دارد. گفتنی است موتور AC بسیار ارزان‌تر از موتور DC است
  • فیلتر هوا: معمولا در این دستگاه یا از فیلتر هپا استفاده می‌شود و یا از فیلتر اولپا. فیلتر هپا با راندمان تا ۹۹.۹۹ درصد در ذرات ۰.۳ میکرون، فیلتر اولپا با راندمان تا ۹۹.۹۹ درصد در ذرات ۰.۱ میکرون
  • چرخ دمنده: دو نوع چرخ دمنده وجود دارد که عبارتند از نوع گریز از مرکز با انحنای رو به جلو و گریز از مرکز با انحنای رو به عقب. نوع رو به جلو حجم هوای زیادی فراهم می‌کند و امکان حذف گرد و غبار را افزایش می‌دهد، در حالی که نوع رو به عقب باعث کاهش مصرف انرژی و نویز می‌شود

مشخصات فنی فن فیلتر یونیت

روش انتخاب فن فیلتر یونیت

انتخاب این دستگاه به بررسی دقیق نیاز دارد. تصفیه هوا و حذف کوچکترین ذرات، اساس استانداردهای ISO 14644 را تشکیل می‌دهند و سیستم تصفیه را به یک نقطه شروع منطقی تبدیل می‌کنند. معمولا دو نوع فن فیلتر یونیت وجود دارد: استاندارد و غیر استاندارد یا سفارشی.

اگر شرایط خاصی وجود نداشته باشد، می‌توانید فن‌ فیلتر یونیت استاندارد را انتخاب کنید؛ البته تا زمانی که این تجهیز بتواند الزامات پارامترهای استاندارد را برآورده کند. از سوی دیگر، اگر فن‌ فیلتر یونیت استاندارد نتواند الزامات را برآورده کند، می‌توانید آن را سفارشی کنید. از طرفی می‌توان با توجه به نیازهای مختلف مشتریان مختلف سفارشی کرد.

برای این کار، معمولا مواد و اندازه این تجهیز تغییر خواهد کرد. اما در صورت وجود نیازهای خاص، پارامترهای دیگر را می‌توان تغییر داد. لازم به ذکر است که فن فیلتر یونیت‌های استاندارد بیشتر در دسترس هستند و تولید نوع غیر استاندارد یا سفارشی آنها، زمان می‌برد.

تفاوت بین فن فیلتر یونیت DC  و AC  چیست؟

دو نوع موتور برای فن فیلتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از DC و AC. می‌توان گفت فن‌ فیلتر یونیت DC  نسبت به نوع AC آن مزایای بیشتری دارد. در واقع DC، نسخه بهبود یافته AC  است. هدف از طراحی و ساخت فن‌ فیلتر یونیت DC ، کمک بیشتر به حفاظت از محیط زیست و صرفه‌جویی در انرژی بوده است. این نوع تجهیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا امکان کنترل گروهی فن کنترل یونیت را فراهم می‌کند.

با این حال، باید درنظر داشت که قیمت فن کنترل یونیت DC بالاتر از نوع AC است. در کل باید گفت که انتخاب هر یک از این دو نوع، به نیاز شما بستگی دارد. لازم به ذکر است که طول عمر موتور این دستگاه بین ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ساعت است.

تفاوت بین فن فیلتر یونیت DC  و AC  چیست؟

سیستم‌های فن فیلتر یونیت با درایو متغیر برای اتاق تمیز

سیستم درایو فن‌ فیلتر یونیت متغیر، محصولی برتر است که از فناوری پیشرفته بهره می‌گیرد. این سیستم تنظیمات سرعت فن خروجی سرعت هوا را تحت بار فیلتر (یا زمانی که تغییر شرایط تولید نیاز به افزایش اپراتورها و بار ذرات دارد)، حفظ می‌کند. از ویژگی‌های سیستم این دستگاه با درایو متغیر برای اتاق تمیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  به صورت جداگانه یا گروهی کنترل می‌شوند؛ معمولاً یک تا چهار واحد در هر آدرس
  • سرعت فن از روی کنسولی که در خارج از اتاق تمیز قرار دارد تنظیم می‌شود. این کار بدون نقض یکپارچگی کلین روم انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تنظیمات توسط آدرس انفرادی، منطقه یا در سطح جهانی امکان‌پذیر است
  • تعداد آدرس‌ها تقریبا نامحدود است
  • چیدمان اتاق یا تجهیزات با الزامات منحصر به فرد جریان هوا به راحتی قابل تنظیم و کنترل است

استاندارد مهم در مورد فن فیلتر یونیت کلین روم

در فرایند ساخت فن فیلتر یونیت اتاق تمیز به عنوان یکی از دستگاه های کاربردی و مهم در کلین روم ها رعایت چند نکته بسیار حائز اهمیت است و یکی از آن ها یکنواختی جریان هوای خروجی است. هوای پاکیزه ای که به وسیله دستگاه تولید می شود باید با جریان یکنواخت هوا از قسمت خروجی دستگاه به فضای کلین روم وارد شود.

برای اطمینان از استاندارد بودن جریان هوا اختلاف سرعت هوای خروجی چندین نقطه مختلف از این دستگاه اندازه گیری خواهد شد و این اختلاف سرعت نباید از ۱۵ درصد بالاتر باشد. بر اساس استاندارد متوسط هوای خروجی فن فیلتر یونیت کلین روم باید عددی بین۰۱۰۴-FPM 90 باشد. در صورتی که سرعت جریان هوای خروجی از این دستگاه بیشتر از این مقدار باشد شاهد کاهش میزان تمیزی هوای اتاق خواهیم بود.

فن فیلتر یونیت اتاق تمیز چیست

بیشتر بخوانید: تجهیزات تمیز سازی اتاق تمیز چگونه باید باشد؟

خرید فن فیلتر یونیت از اکیاس گروپ

کلین روم بدون داشتن فن‌ فیلتر یونیت، یک اتاق تمیز استاندارد نخواهد بود. فناوری به کار رفته در این تجهیز، گردش هوای مورد نیاز را تضمین می‌کند. همچنین از آلودگی هوا در هنگام تولید محصولات حساس جلوگیری به عمل می‌آورد.

اکیاس تولیدکننده‌ای پیشرو در زمینه کلین روم و تجهیزات مربوط به آن است. ما در اکیاس برای برآورده کردن نیازها و انتظارات cleanroom شما، راهکارهای متنوعی برای تصفیه هوا ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فن‌ فیلتر یونیت و خرید آن، لطفا با کارشناسان ما در اکیاس تماس بگیرید

فن فیلتر یونیت یک فناوری دو منظوره است که به طور همزمان هوای اتاق را با فیلتراسیون پیشرفته تصفیه می‌کند و جریان هوا را در فضایی که در آن نصب شده، با استفاده از یک فن موتوری افزایش می‌دهد. این تجهیزات مزایای زیادی برای سلامت و ایمنی محل کار به ارمغان می‌آورند و در مقایسه با سایر فناوری‌هایی که عملکردهای مشابهی دارند، ارزش قابل توجهی ارائه می‌دهند.

فن فیلتر یونیت‌ها هوا را برای بهبود شرایط محیط کار همچون اتاق‌های تمیز، تصفیه می‌کند و آن را به گردش در می‌آورند. ابتدا، یک یا چند فن فیلتر یونیت در سقف نصب می‌شوند و با سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی موجود یکپارچه می‌شوند.

تجهیزات اکیاس گروپ

اتاق تمیز شامل تجهیزات مختلفی است و برای اینکه یک کلین روم مطابق با استانداردها باشد باید از تجهیزاتی که مناسب استفاده کند. در ادامه به چند مورد از تجهیزات اتاق تمیز اشاره می کنیم: 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا