کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز

کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز باید چگونه باشد؟

کنترل و مانیتورینگ اتاق‌ تمیز فرایندی پیچیده و حساس است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تجهیزات مناسب دارد. کلین روم ها در صنایع مختلفی مانند داروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، هوافضا و تجهیزات پزشکی نقشی حیاتی دارند و معمولا محصولات در این فضا بسته‌بندی مناسبی ندارند و در معرض آلودگی‌های محیطی هستند. تمامی شرایط محیطی می‌توانند به عنوان پارامترهایی شناخته شوند که کیفیت نهایی محصول را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهند.

تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز به اپراتورها کمک می‌کنند تا شرایط مختلف محیطی مانند دما، فشار، رطوبت و جریان هوا را تحت نظر بگیرند و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند که روی کیفیت محصولات نهایی اثر منفی نداشته باشند.

چرا اتاق تمیز باید تحت کنترل و مانیتورینگ مداوم قرار داشته باشد؟

اتاق تمیز در واقع یک اتاق استریل است و معمولا در صنایعی از آن استفاده می‌شود که حتی ذرات معلق موجود در هوا نیز می‌توانند روی کیفیت نهایی محصولات اثر بگذارند. در نتیجه در این اتاق‌های تمیز نمی‌توان از شرایط محیطی غافل شد و باید آن‌ها را به صورت مداوم کنترل کرد. مهم‌ترین دلیل کنترل و مانیتورینگ مداوم اتاق‌ های تمیز، حاصل کردن اطمینان از مطابقت شرایط محیطی اتاق با استانداردهای تعریف شده است. شرکت‌ها معمولا از استانداردهای مختلفی استفاده می‌کنند.

چرا اتاق تمیز باید تحت کنترل و مانیتورینگ مداوم قرار داشته باشد؟

کلین روم ها برای تضمین کیفیت باید از این استانداردها و الزامات پیروی کنند. به دلیل وجود افراد و تجهیزات در فضای اتاق تمیز، آلودگی همیشه در کمین است و می‌تواند کیفیت محصولات شرکت را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد ضررهای جبران‌ناپذیر شود. در نتیجه هیچ یک از شرکت‌هایی که از کلین روم ها در مجموعه خود استفاده می‌کنند، اجازه ندارند که از استفاده از تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز غافل شوند.

بیشتر بخوانید | منظور از کیفیت اتاق تمیز چیست؟

تجهیزات کنترل و مانیتورینگ دما و رطوبت 

مانیتورینگ دما و رطوبت محیط یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت محصولات صنایعی است که از کلین روم ها استفاده می‌کنند. سنسور دما و رطوبت از جمله مهم‌ترین تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز هستند که وظیفه کنترل و ثبت دما و میزان رطوبت در هر لحظه را برعهده دارند. صنایعی که از کلین روم ها استفاده می‌کنند، معمولا برای تولید محصولات خود نیاز به دما و رطوبت خاصی دارند.

در نتیجه مانیتورینگ دما و رطوبت هوای موجود در کلین روم می‌توانند به حفظ کییت محصولات و بهبود عملکرد کمک کند. برای کنترل هرچه بهتر محیط داخل این اتاق، می‌توان این سنسورها را به سایر تجهیزات اتاق مانند سیستم تهویه متصل کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک سنسور دما و رطوبت باید از آن‌ها برخوردار باشد، عبارتند از:

  • دقت بالا
  • تکرارپذیری
  • ماندگاری و دوام بالا
  • مقاومت بالا در برابر آلودگی‌های شیمیایی و فیزیکی موجود در اتاق تمیز
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

مزایای استفاده از سنسورهای دما و رطوبت در کلین روم

مهم‌ترین مزیت استفاده از سنسورهای دما و رطوبت جلوگیری از ایجاد شرایط مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها است.

همان‌طور که می‌دانید باکتری‌ها در دما و رطوبت خاصی قادر به ادامه حیات هستند و اگر بتوان با استفاده از تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز، این شرایط را از میان برداشت، باکتری‌ها دیگر نمی‌توانند روی کیفیت محصولات شرکت اثر بگذارند. استفاده از سنسور دما  رطوبت مناسب در محیط‌های بهداشتی امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود.

مزایای استفاده از سنسورهای دما و رطوبت در اتاق تمیز

یکی دیگر از مزایای قابل توجه استفاده از این تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز، کاهش هزینه‌های شرکت برای تولید محصولات است.

همان‌طور که می‌دانید، کنترل شرایطی مانند دما و رطوبت می‌توانند باعث کاهش مصرف انرژی در مجموعه‌های صنعتی شوند. محیط‌هایی که در آن‌ها مانیتورینگ دما و رطوبت به صورت مداوم انجام نمی‌شود، در بسیاری از مواقع با مصرف بی‌رویه انرژی مواجه هستند و بخش بزرگی از منابع خود را به هدر می‌دهند. در نتیجه شما می‌توانید با خرید سنسورهای دما و رطوبت مناسب باعث کاهش هزینه‌های خود شوید.

بیشتر بخوانید| اتاق توزین یا نمونه برداری

تجهیزات کنترل و مانیتورینگ فشار در کلین روم

فشار یکی از پارامترهای مهم برای حفظ پایداری فرایند در کلین روم ها به شمار می‌رود. در واقع کیفیت محصولات تولیدشده در صنایع پزشکی، داروسازی، الکترونیکی و … تا حدود زیادی به فشار محیط داخل اتاق تمیز بستگی دارد. قرار داشتن فشار کلین روم در محدوده مناسب باعث افزایش پایداری فرایند می‌شود. استفاده از فشارسنج‌های مناسب برای مانیتورینگ فشار در صنایعی که نیاز به شرایط فشار خاصی دارند، باعث بهبود عملکرد خواهد شد.

معمولا در کلین روم ها از سنسور اختلاف فشار برای کنترل و مانیتورینگ فشار محیط استفاده می‌شود. سنسور اختلاف فشار نو خاصی از تجهیزات کنترل و منایتورینگ اتاق تمیز است که تغییرات فشار میان دو نقطه مشخص را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور با سنسورهای فشار استاتیک که وظیفه اندازه‌گیری فشار یک نقطه را برعهده دارند، متفاوت است.

مهم‌ترین ویژگی‌های سنسور اختلاف فشار عبارتند از:

  • دقت بسیار بالا (قابلیت اندازه‌گیری فشار با دقت ۱/۰ پاسکال)
  • انتقال مقادیر فشار به اتاق کنترل
  • بدنه مستحکم

مزایای استفاده از سنسور اختلاف فشار در اتاق تمیز

سنسور اختلاف فشار یکی از تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز است که استفاده از آن مزایای فراوانی دارد. سنسور اختلاف فشار با مانیتورینگ فشار داخل کلین روم می‌تواند از ورود ذرات خارجی به داخل اتاق جلوگیری کند. معمولا ذرات ریز و انواع باکتری‌ها می‌توانند وارد کلین روم ها شوند و محیط را آلوده کنند. در نتیجه استفاده از سنسورهای فشار برای کنترل ذرات ریز معلق امری ضروری است.

از دیگر مزایای استفاده از سنسورهای اختلاف فشار می‌توان به حفظ کیفیت محصولات با تنظیم فشار اشاره کرد. این فشارها به حفظ شرایط بهداشتی و حفظ فشار مورد نیاز برای صنعت مورد نظر کمک می‌کنند و از این راه می‌توانند باعث افزایش کیفیت محصولات مجموعه شوند.

مزایای استفاده از سنسور اختلاف فشار در اتاق تمیز

کاربرد کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز

همانطور که گفته شد امروزه در اتاق های تمیز صنعتی و دیگر مراکز از مانیتورینگ استفاده زیادی می شود اما در ادامه مقاله می خواهیم مهم ترین کاربردهای مانیتورینگ را بررسی نمائیم.

  • صنعت داروسازی

بزرگترین و مهمترین مانیتورینگی که در این صنعت رخ می دهد، صنعت داروسازی است، همانطور که می دانید مانیتورینگ برای کنترل آلودگی های زیست محیطی عمل می کند، اما از طرف دیگر صنعت داروسازی یکی از حساس ترین و مهم ترین آنهاست. درواقع داروسازی صنعتی است که باید کمترین آلودگی را داشته باشد.

  • صنعت مواد خانگی

همانطور که می دانید بعد از صنعت داروسازی، صنایع مواد خانگی و مواد غذایی و سایر موارد مرتبط، شرایط محیطی باید بسیار مهم باشد، بنابراین کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز بعد از صنعت داروسازی بیشترین کاربرد را در صنایع غذایی و مواد خانگی دارد.

  • بیمارستان

از طرفی شرایط محیطی داخل بیمارستان همیشه حائز اهمیت است، بنابراین تمام اتاق های مورد استفاده در بیمارستان باید کاملاً بهداشتی و عاری از آلودگی باشد، زیرا با ورود به بیمارستان اولین بویی که احساس می کنید بوی الکل و مواد شوینده است. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا از کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز بیمارستان استفاده می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید بگویم مانیتورینگ مورد استفاده در بیمارستان شرایط محیطی را در طول روز بررسی می کند. عموماً تمام آلودگی های داخل اتاق تمیز را بررسی کرده و پس از انجام بررسی باید مشکلاتی که باعث فروریختن شرایط محیطی و به هم خوردن آن می شود، برطرف شود. به طور کلی تمام موارد ذکر شده در بالا بیشترین صنایعی هستند که دارای کنترل و مانیتورینگ اتاق های تمیز هستند اما اتاق های تمیز دیگری نیز وجود دارند که به دلیل اینکه شرایط محیطی تا حدودی ناچیز است نظارتی بر آن ها انجام نمی شود.

انواع کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز

کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز در حال حاضر به دو صورت انجام می شود. در زیر به بررسی انواع مانیتورینگ اتاق تمیز می پردازیم.

  1. کنترل و مانیتورینگ آنلاین
  2. مانیتورینگ دوره ای

انواع کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز

مانیتورینگ آنلاین

در حال حاضر مانیتورینگ آنلاین با استفاده از یک سری تجهیزات و کامپیوترهای مخصوص برای بررسی شرایط محیطی انجام می شود و بهترین مانیتورینگ موجود در کلین روم ها همین مانیتورینگ آنلاین در نظر گرفته می شود و روزانه شرایط محیطی این اتاق را بررسی می کنند و در صورت نیاز، از یک سری تغییرات برای کنترل و مانیتورینگ در اتاق تمیز استفاده خواهند کرد.

مانیتورینگ دوره ای

این نوع مانیتورینگ شما را قادر می سازد که به صورت دوره ای آن را انجام دهید و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کنترل و مانیتورینگ دوره ای به چه معناست؟ این نوع کنترل بدان معنی است که بستگی به قرارداد شما دارد که چگونه کلین روم شما کنترل می شود، گاهی هفتگی و گاهی ماهانه، در این نوع مانیتورینگ به صورت هفتگی یا ماهانه انجام می شود. همچنین از یک سری برس در اتاق تمیز برای بررسی شرایط محیطی استفاده می کند.

خرید تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز برای حفظ کیفیت محصولات

کنترل و مانیتورینگ اتاق‌ تمیز از جمله عواملی است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصولات صنایع مختلف دارد. به همین دلیل استفاده از تجهیزات کنترل و مانیتورینگ اتاق تمیز در صنایع پزشکی و داروسازی امری اجتناب‌ناپذیر است. سنسورهای دما و رطوبت و سنسور اختلاف فشار از مهم‌ترین تجهیزات برای کنترل و مانیتورینگ اتاق‌های تمیز در صنایع مختلف به شمار می‌آیند. شرکت اکیاس گروپ به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان تجهیزات اتاق‌های تمیز در کشور شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای خرید تجهیزات کنترل و مانیتورینگ و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

کنترل و مانیتورینگ اتاق‌ تمیز فرایندی پیچیده و حساس است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تجهیزات مناسب دارد. کلین روم ها در صنایع مختلفی مانند داروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، هوافضا و تجهیزات پزشکی نقشی حیاتی دارند و معمولا محصولات در این فضا بسته‌بندی مناسبی ندارند و در معرض آلودگی‌های محیطی هستند.

کنترل و مانیتورینگ آنلاین، مانیتورینگ دوره ای

تجهیزات اکیاس گروپ

اتاق تمیز شامل تجهیزات مختلفی است و برای اینکه یک کلین روم از مطابق با استانداردها باشد باید از تجهیزاتی که مناسب استفاده کند. در ادامه به چند مورد از تجهیزات اتاق تمیز اشاره می کنیم: 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا